W grudniu 2023 r. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zatwierdził kodeks postępowania dla sektora ochrony zdrowia. Nowy kodeks postępowania RODO precyzuje reguły ochrony danych administratorów i podmiotów przetwarzających w sektorze medycznym. W odróżnieniu od kodeksu RODO opracowanego przez Porozumienie Zielonogórskie jest on kierowany przede wszystkim do większych placówek typu szpitale. Sprawdzamy, jakie rozwiązania przewidziano w drugim zatwierdzonym przez Prezesa UODO kodeksie branżowym w Polsce.
U każdego pracodawcy może powstać kasa zapomogowo-pożyczkowa (KZP), z której mogą korzystać nie tylko pracownicy, ale także emeryci i renciści. W związku z udzielaniem pożyczek dochodzi do przetwarzania przez KZP danych osobowych - zarówno w dokumentach papierowych jak i elektronicznie. Przybliżamy zasady ochrony danych osobowych w kasie zapomogowo-pożyczkowej według RODO.
Prowadzenie działań marketingowych wiąże się naturalnie z przetwarzaniem danych osobowych klientów. W przepisach RODO nie przewidziano wprawdzie odrębnej podstawy przetwarzania danych w tym celu. Mimo tego możliwość przetwarzania danych w celach marketingowych bez uzyskiwania zgody na to przetwarzanie. Sprawdzamy, jak prowadzić marketing w zgodzie z RODO.
Nakładając karę za naruszenie RODO, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych musi brać pod uwagę liczne kryteria związane m.in. z działaniami administratora danych osobowych po naruszeniu. Kryteria te przesądzają o tym, czy Prezes UODO wymierzy karę pieniężną, a jeśli tak, to w jakiej wysokości.
Analiza ryzyka związanego z przetwarzaniem danych osobowych to bezwzględny i podstawowy obowiązek każdego administratora. Co więcej, nie jest to jednorazowe działanie. Jej niewykonanie lub nienależyte wykonanie może prowadzić do nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych, a w konsekwencji do ich wycieku i odpowiedzialności administratora, z karami UODO włącznie. Jak przeprowadzić analizę ryzyka w organizacji? RODO nie zawiera odpowiedzi na to pytanie. Sprawdź, jak przeprowadzić analizę ryzyka z uwzględnieniem wytycznych ENISA.
Akt o usługach cyfrowych ma stanowić pierwszą na świecie regulacją cyfrową, która nakłada na firmy cyfrowe w całej Unii Europejskiej odpowiedzialność za treści zamieszczane na ich platformach. Niektóre przepisy aktu, dotyczące bardzo dużych platform i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych, stosuje się już od 16 listopada 2022 r. (np. przepisy o obowiązkach sprawozdawczych, niezależnych audytach i prowadzeniu czynności sprawdzających). Natomiast od 17 lutego 2024 r. akt o usługach cyfrowych znajdzie bezpośrednie zastosowanie w polskim porządku prawnym. Warto wiedzieć, co oznacza on dla krajowych podmiotów.
Od 15 lutego 2024 r. w szkołach i placówkach oświatowych, ale też w niektórych innych organizacjach obowiązywać będą standardy ochrony małoletnich. W związku z tymi standardami wprowadzone zostaną także nowe zasady weryfikacji niekaralności kandydatów do zatrudnienia i nie tylko. To zaś będzie wiązało się z nowymi procesami przetwarzania danych osobowych.
W styczniu 2023 r. przedstawiono ostateczne brzmienie projektu ustawy dotyczącego ochrony sygnalistów. Znalazły się w nim także obowiązki w zakresie ochrony danych osobowych sygnalistów. Sprawdź, jakie rozwiązania zakresie RODO względem sygnalistów będziesz musiał wdrożyć w swojej organizacji.
Od 17 listopada 2023 r. istnieje możliwość zastrzeżenia numeru PESEL. Jak następuje takie zastrzeżenie? Czy zastrzeżenie PESEL można uznać za skuteczne rozwiązanie przeciwko bezprawnemu wykorzystywaniu danych osobowych przez oszustów? Czy warto polecić je jako środek bezpieczeństwa na wypadek np. wycieku danych osobowych? Czy samo zastrzeżenie PESEL wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych? Odpowiedzi znajdziesz w artykule.
Sprostowanie danych osobowych jest jednym z mniej popularnych praw podmiotów danych. Tymczasem administrator danych osobowych jest zobligowany do ich niezwłocznego sprostowania - z własnej inicjatywy lub na żądanie osoby, która kwestionuje prawidłowość danych osobowych. Opieszałość może nieść za sobą negatywne konsekwencje, o czym przekonał się jeden z banków.
O wyciek dokumentacji medycznej z placówki nie jest trudno. Co oczywiste, dokumentacja ta zawiera dane osobowe, w tym dane wrażliwe o stanie zdrowia pacjentów. Dlatego kierownictwo placówki medycznej musi wdrożyć rozwiązania mające na celu minimalizację ryzyka wystąpienia tego typu incydentów. Wszak to placówka medyczna jako administrator, niezależnie od odpowiedzialności zawodowej jej personelu, odpowiada za ochronę danych osobowych pacjentów. Duża w tym rola personelu placówki medycznej. Sprawdź, jakie środki bezpieczeństwa wdrożyć względem personelu placówki medycznej, by zabezpieczyć dokumentację medyczną przed wyciekiem.
08.12.2022
© Portal Poradyodo.pl