Nauczyciele mogą składać wnioski o bony na laptopa. W treści takiego wniosku znajdują się dane osobowe w tym numer PESEL nauczyciela. Sprawdzamy, kto jest administratorem danych osobowych nauczycieli w związku z ubieganiem się o bon na laptopa. Wyjaśniamy też, na kim spoczywa obowiązek informacyjny RODO i jaką podstawę przetwarzania podać w klauzuli informacyjnej przekazywanej administratorowi.
Wniosek o bon na laptopa zawiera następujące dane osobowe nauczyciela:
imię (imiona) i nazwisko,
numer PESEL,
numer telefonu komórkowego,
adres e-mail (art. 15 ust. 1 ustawy).
Wzór wniosku wraz z załącznikiem został udostępniony przez Ministerstwo Cyfryzacji.
Wskazane dane osobowe nauczycieli trafią do dyrektora, który na ich podstawie przygotuje zestawienie w tabeli. Jest ono następnie przesyłane następnie do organu prowadzącego daną szkołę. Ten zaś składa – za pośrednictwem systemu IT – zbiorczy wniosek o bony na laptopy do Ministra Cyfryzacji.
Szczegóły dotyczące tej procedury znajdziemy w instrukcji opracowanej dla dyrektorów oraz organów prowadzących.
Dane osobowe nauczycieli przetwarza więc dyrektor szkoły:
gromadząc wnioski,
sporządzając na ich podstawie zestawienie,
przekazując to zestawienie do organu prowadzącego.
Przetwarza je także organ prowadzący, sporządzając na ich podstawie zbiorczy wniosek o przyznanie bonów.
Dodatkowo organ prowadzący może przetwarzać inne dane osobowe nauczycieli w celu weryfikacji, czy nauczycielowi przysługuje bon na laptop. Bon nie należy się bowiem nauczycielom:
w stanie nieczynnym,
na świadczeniu rehabilitacyjnym,
na urlopie dla poratowania zdrowia,
zawieszonym w pełnieniu obowiązków,
na urlopie bezpłatnym, trwającym nie krócej niż 14 dni,
urlopowanym lub całkowicie zwolnionym z obowiązku świadczenia pracy (art. 15 ust. 4 ustawy).
Mogą być to więc również dane osobowe szczególnej kategorii, a mianowicie o stanie zdrowia.
Zarówno dyrektor jak i organ prowadzący przetwarzają te dane w wykonaniu zadań przypisanych im w ustawie. Dlatego są oni odrębnymi administratorami danych osobowych nauczycieli.
W konsekwencji zarówno na dyrektorze, jak i na organie prowadzącym spoczywają obowiązki wynikające z RODO, w szczególności obowiązek informacyjny. Dyrektor spełnia ten obowiązek w zakresie przewidzianym w art. 13 RODO z uwagi na pozyskiwanie danych osobowych bezpośrednio od nauczycieli. Z kolei organ prowadzący otrzymuje te dane z innego źródła, a więc musi spełnić obowiązek informacyjny na podstawie art. 14 RODO. W klauzuli informacyjnej RODO należy podać m.in. podstawę przetwarzania danych.
W obydwu przypadkach dane osobowe przetwarzane są w wykonaniu obowiązku prawnego tj. art. 6 ust. 1 lit. c RODO w zw. z:
art. 15 ust. 1 i 10 ustawy – przez dyrektora,
art. 15 ust. 2-4 i 10 ustawy – przez organ prowadzący.
Z kolei w przypadku danych osobowych szczególnej kategorii należy sięgnąć do art. 9 ust. 2 lit. b RODO w zw. z art. 15 ust. 3-4 ustawy.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz. UE.L nr 119, str. 1) – art. 6, art. 9, art. 13, art. 14,
Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli (Dz.U. z 2023 r. poz. 1369) – art. 15
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl