Administrator może zapewnić pracownikom możliwość korzystania z ChatGPT na komputerach służbowych. Czy należy w związku z tym uwzględnić obowiązki wynikające z zasady privacy by design. Jakie obowiązki związane z wdrożeniem ChatGPT na komputerach służbowych musi wykonać administrator danych osobowych?
Do zadań inspektora ochrony danych należy monitorowanie przestrzegania przepisów RODO, innych przepisów unijnych lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych. W ramach tego zadania mieści się także podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania danych a przede wszystkim powiązane z tym audyty zgodności z RODO.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której w jednostce publicznej zachodzi potrzeba pilnej wymiany serwera. Jednostka planuje zainstalować wirtualny serwer w chmurze w modelu IaaS. W jaki sposób sformalizować przejście na wirtualny serwer w chmurze IaaS. Jakie wymagania RODO, KRI i dyrektywy NIS2 muszą tu zostać spełnione? Odpowiedź w artykule.
RODO nie reguluje ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych to obowiązek, który wynika bezpośrednio z przepisów. Nie oznacza to jednak, że jej prowadzenie nie ma żadnego uzasadnienia. Sprawdź, dlaczego warto prowadzić ewidencję upoważnień do przetwarzania danych i jakie treści zamieścić w takiej ewidencji. Skorzystaj także z wzoru ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych.
Podstawowym zadaniem w ramach ochrony danych osobowych jest rejestrowanie czynności przetwarzania. Jaka jest różnica między rejestrem czynności przetwarzania a rejestrem kategorii czynności przetwarzania, które trzeba będzie prowadzić zgodnie z RODO? Czy różni je tylko to, że jeden jest prowadzony przez administratora, a drugi przez podmiot przetwarzający? Przedstawiamy różnice pomiędzy rejestrem czynności przetwarzania i rejestrem kategorii czynności przetwarzania. Wyjaśniamy także, czy ten sam podmiot może prowadzi obydwa rejestry.
W razie stwierdzenia wysokiego ryzyka naruszenia praw lub wolności osób fizycznych administrator danych osobowych musi przeprowadzić ocenę skutków dla ochrony danych (DPIA). W zależności od wyników oceny konieczne może okazać się zainicjowanie konsultacji z Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Sprawdź, w jakich przypadkach i jak przeprowadzić uprzednie konsultacje z Prezesem UODO.
Ogólna analiza ryzyka oraz Ocena skutków dla ochrony danych (DPIA) to podstawowe obowiązki wynikających z RODO. Ogólna analiza ryzyka musi być przeprowadza przez każdego. Z kolei DPIA to szczególny rodzaj analizy ryzyka dokonywany w określonych okolicznościach. Zarówno ogólną analizę ryzyka jak i DPIA musi przeprowadzić nie tylko administrator danych osobowych, ale także procesor.
Jak już wielokrotnie wskazywaliśmy, ocena skutków dla ochrony danych (DPIA) to szczególny rodzaj analizy ryzyka RODO. Obowiązek dokonania DPIA powstanie w przypadkach określonych w art. 35 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. Na obowiązek ten szczególną uwagę powinny zwrócić podmioty prowadzące sklepy internetowe – ze względu na potencjalnie dużą liczbę podmiotów, których dane osobowe są przetwarzane w związku z funkcjonowaniem sklepu. Sprawdź, kiedy i jak przeprowadzić ocenę skutków w sklepie internetowym
Administrator może zapewnić pracownikom możliwość korzystania z ChatGPT na komputerach służbowych. Czy należy w związku z tym uwzględnić obowiązki wynikające z zasady privacy by design. Jakie obowiązki związane z wdrożeniem ChatGPT na komputerach służbowych musi wykonać administrator danych osobowych?
Wdrożenie procedury zgłoszeń wewnętrznych w ramach ochrony sygnalistów może wiązać się z koniecznością przeprowadzenia oceny skutków dla ochrony danych (DPIA). Na ocenę konieczności przeprowadzenia DPIA administrator danych osobowych powinien zwrócić szczególną uwagę, uwzględniając treść wykazu opublikowanego przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Przed rozpoczęciem przetwarzania danych osobowych administrator ma w określonych okolicznościach obowiązek dokonać oceny skutków dla ochrony danych (DPIA). Prawidłowo przeprowadzona ocena skutków dla ochrony danych może być skutecznym narzędziem dla administratora danych usprawniającym zarządzanie ochroną danych. Dla wielu podmiotów konieczność realizacji takiej oceny będzie wiązała się z kosztami finansowymi m.in. związanymi z zastosowanymi środkami bezpieczeństwa. Z drugiej strony odpowiedzialność za błędy w ocenie skutków lub jej nieprzeprowadzenie ponosi niestety wyłącznie administrator, nawet jeżeli powierzył on dokonanie tej oceny innemu wyspecjalizowanemu podmiotowi. Sprawdź, jak wygląda procedura oceny skutków dla ochrony danych osobowych.
Dyrektywa NIS2 ustanawia pewne obowiązki także dla tzw. podmiotów kluczowych i ważnych (PKW), do których mogą się zaliczać niektórzy administratorzy danych osobowych zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego, w tym także w samorządzie. Na co zatem uwagę powinny zwrócić osoby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo jednostkach samorządowych w związku z dyrektywą NIS2?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl