Możliwość uzyskania numeru PESEL z ewidencji ludności istnieje w przypadku gdy wnioskodawca ma interes prawny w uzyskaniu konkretnego numeru PESEL.
Ustawa o ewidencji ludności określa m.in. zasady udostępniania danych z Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (rozdział 6). Zasadniczo dostęp do rejestru PESEL ma każda osoba, której dane są w tym rejestrze przetwarzane – ale tylko w odniesieniu do swoich własnych danych (art. 45 ust. 1 ustawy). Poza tym dane mogę być udostępnione osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą w tym interes prawny (art. 46 ust. 2 pkt 1 ustawy).
Należy więc ustalić, czy spółka gminna ma interes prawny w pozyskaniu numeru PESEL do „celów komorniczych i sądowych”. Jest to tak ogólnie sformułowany interes prawny, że nie da się jego istnienia – bez analizy konkretnej sytuacji – ocenić. Tej oceny dokona gmina, rozpatrując wniosek złożony przez spółkę.
Jeżeli intencją spółki jest raczej zapewnienie sobie „stałego” dostępu do bazy danych PESEL to zauważmy, że krąg podmiotów upoważnionych do przetwarzania numerów PESEL jest bardzo ściśle określony w art. 46 ust. 1 i 2 ustawy. Spółka musiałaby więc w szczególności wykazać, że dostęp do numerów PESEL jest jej niezbędny w realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach (art. 46 ust. 1 pkt 5 ustawy).
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl