Pracodawca będzie mógł przeprowadzać kontrolę trzeźwości pracowników według nowych reguł, które wejdą w życie po 2 tygodniach od ogłoszenia nowelizacji Kodeksu pracy. Nowelizacja ta została właśnie podpisana przez Prezydenta. Pracodawca będzie w związku z tym przetwarzał dane osobowe pracowników. Dowiedz się, jak będzie wyglądała kontrola trzeźwości pracowników w kontekście RODO.
Nowością jest możliwość wprowadzenia kontroli trzeźwości w zakładzie pracy. Pracodawca może sam kontrolować trzeźwość pracowników, gdy jest to konieczne do zapewnienia:
ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób,
ochrony mienia.
Co istotne, kontrola trzeźwości może dotyczyć także osób współpracujących na podstawie umowy cywilnoprawnej.
W takich przypadkach można przeprowadzać wewnętrzne badanie trzeźwości, które będzie odbywało się z wykorzystaniem metod nielaboratoryjnych, przy pomocy urządzenia typu alkomat.
Zasady wewnętrznej kontroli trzeźwości, a mianowicie:
grupy pracowników objętych kontrolą,
rodzaj urządzenia wykorzystywanego do kontroli,
czas i częstotliwość jej przeprowadzania,
inne kwestie dotyczące sposobu przeprowadzania kontroli
będą ustalane w układzie zbiorowym, regulaminie pracy albo obwieszczeniu.
Analogiczne rozwiązania dotyczą badania na obecność środków działających podobnie do alkoholu.
Oczywiście badanie trzeźwości wiąże się z przetwarzaniem przez pracodawcę informacji, w tym danych osobowych. Pracodawca przetwarza bowiem informacje o:
dacie, godzinie i minucie badania,
wyniku badania wskazującym na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości
Mogą być one przetwarzane wyłącznie w celach, w jakich wprowadzono badanie trzeźwości.
Informacje w tym dane osobowe dotyczące badania trzeźwości przechowuje się w aktach osobowych pracownika nie dłużej niż przez 1 rok od dnia ich zebrania. Z kolei w przypadku wymierzenia pracownikowi kary porządkowej w związku z nietrzeźwością są one przechowywane do momentu uznania kary za niebyłą. Jeżeli jednak:
informacje te mogą stanowić lub stanowią dowód w postępowaniu,
pracodawca jest stroną tego postępowania lub powziął wiadomość o wytoczeniu powództwa lub wszczęciu postępowania,
okres retencji jest wydłużany do czasu prawomocnego zakończenia tego postępowania. Oczywiście konieczne będzie tu stosowanie ogólnych zasad ochrony danych osobowych przewidzianych w RODO.
Po upływie tych okresów informacje dotyczące badania trzeźwości należy usunąć.
W nowych przepisach przewidziano także możliwość zlecenia zewnętrznego badania trzeźwości, przeprowadzanego przez organ powołany do ochrony porządku publicznego, a mianowicie policję. Takiego badania może zażądać zarówno pracodawca, jak i pracownik, u którego w wyniku wewnętrznego badania stwierdzono stan nietrzeźwości lub po spożyciu alkoholu.
Także w takim przypadku przetwarzane będą dane osobowe badanego pracownika. Pracodawca będzie bowiem otrzymywał pisemną informację zawierającą:
imię i nazwisko osoby badanej,
jej numer PESEL (w przypadku jego braku – serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość)
datę, godzinę oraz minutę przeprowadzonego badania,
wynik badania.
Taka informacja będzie przechowywana w aktach osobowych pracownika na takich samych zasadach, jak informacja o wyniku wewnętrznego badania trzeźwości.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl