Wiemy, jak będzie wyglądał nadzór systemami sztucznej inteligencji w Polsce. Opublikowano właśnie projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji, na mocy której do sprawowania tego nadzoru zostanie powołana specjalna komisja współpracująca m.in. z Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Poniżej przegląd najważniejszych rozwiązań zaproponowanych w projekcie ustawy opublikowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji, z uwzględnieniem nowych rozwiązań wypracowanych w toku konsultacji.
Opracowanie: Michał Kowalski
Celem ustawy o systemach sztucznej inteligencji jest wprowadzenie nadzoru nad systemami sztucznej inteligencji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (akt w sprawie sztucznej inteligencji, AI Act). Projektowana ustawa ma regulować:
W projekcie przewidziano, że nadzór nad systemami sztucznej inteligencji sprawować będzie specjalna Komisja Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji. Organ ten w pełnieniu nadzoru nad systemami AI ma współpracować z innymi kompetentnymi organami, w tym z Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Współpraca ta będzie dotyczyła:
· tzw. piaskownic regulacyjnych (zapewniających „kontrolowane środowisko sprzyjające innowacjom oraz ułatwiające rozwój, trenowanie, testowanie i walidację innowacyjnych systemów AI przez ograniczony czas przed ich wprowadzeniem do obrotu lub oddaniem ich do użytku”),
· nadzoru nad systemami AI wysokiego ryzyka.
W skład komisji poza przewodniczącym (powoływanym przez Prezesa Rady Ministrów w otwartym i konkurencyjnym naborze) i jego zastępcą wejdą organy lub ich przedstawiciele należący do różnych specjalizacji m.in. przedstawiciele UODO.
Do najważniejszych zadań organu nadzorczego należeć będzie:
Przy komisji działać będzie Społeczna Rada do spraw Sztucznej Inteligencji pozwalająca na jej wsparcie przez ekspertów - naukowców, innowatorów, przedsiębiorców czy przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego.
Komisja będzie mogła kontrolować (przede wszystkim zdalnie) operatorów uczestniczących w łańcuchu wartości AI. Czynności kontrolne ma wykonywać upoważniony przez przewodniczącego pracownik Biura Komisji lub upoważniona osoba posiadającą wiadomości specjalne. Kontrola będzie kończyła się wystąpieniem pokontrolnym, do którego będzie można składać zastrzeżenia.
Odrębnie uregulowano postępowanie w sprawie naruszenia przepisów o sztucznej inteligencji, które również będzie prowadzone przez Komisję w sprawach naruszenia przepisów o sztucznej inteligencji. Postępowanie to będzie wszczynane zarówno z urzędu jak i po skardze.
Postępowanie będzie wszczynane także na podstawie listy zakazanych praktyk AI, która na mocy aktu o sztucznej inteligencji ma obowiązywać od 5 lutego 2025 r.
W następstwie przeprowadzonego jednoinstancyjnego postępowania będzie wydawana decyzja, na którą będzie można złożyć skargę do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Dostawcy systemów sztucznej inteligencji zostaną zobligowani do zgłaszania komisji każdego poważnego incydentu. Zgłoszenia będą dokonywane drogą elektroniczną. W razie konieczności komisja będzie mogła żądać ich uzupełnienia.
Akt o sztucznej inteligencji w art. 28 przewiduje opracowanie i stosowanie procedur koniecznych do oceny, wyznaczania i notyfikowania jednostek oceniających zgodność oraz za ich monitorowanie. Zgodnie z projektem polskiej ustawy kompetencje w tym zakresie przejąć ma Minister Cyfryzacji. Z kolei akredytacja tych jednostek powierzona ma zostać Polskiemu Centrum Akredytacji.
AI Act przewiduje administracyjne kary pieniężne za zakazane praktyki w zakresie AI, wymienione w art. 5 rozporządzenia, a także niektóre inne naruszenia.
Za zakazane praktyki w zakresie AI grozić ma kara do wysokości 35 000 000 euro lub - jeżeli sprawcą naruszenia jest przedsiębiorstwo - w wysokości do 7 % jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego.
Z kolei w projekcie ustawy przewidziano, że kary te będzie nakładała w drodze decyzji administracyjnej komisja. Kara będzie mogła zostać nałożona na podmiot zarówno z sektora publicznego jak i prywatnego.
Od decyzji nakładającej karę będzie można odwołać się do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W ostatnich dniach Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało nową wersję projektu Ustawy o systemach sztucznej inteligencji. Zaktualizowany projekt uwzględnia ponad dwa tysiące komentarzy, opinii i sugestii przekazanych w trakcie pierwszej tury konsultacji społecznych. W trakcie wprowadzania zmian przeanalizowano opinie pochodzące od organizacji pozarządowych oraz specjalistek i specjalistów z sektora innowacji, badań, nauki i kultury, a także ministerstw, urzędów oraz instytucji publicznych i samorządowych.
W wyniku konsultacji w projekcie pojawiły się następujące zmiany:
Projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl