Aktualny

Nowy rejestr umów zawieranych przez podmioty publiczne

Dodano: 5 stycznia 2022
537488d8ae4b355294af586f6e0d6ac0a0fb6f87-xlarge (4)

1 lipca 2022 r. w życie wchodzą nowe przepisy nakładające na Ministra Finansów obowiązek prowadzenia jawnego rejestru umów. Sprawdź, jakie informacje znajdą się w tym rejestrze i kto powinien dokonywać wpisów w tej ewidencji.

Rejestr umów – kogo dotyczy

Po wejściu w życie nowych przepisów Minister Finansów będzie prowadził rejestr umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych.

Uwaga

Chodzi tu o umowy zawierane przez następujące podmioty:

  • organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

  • jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

  • związki metropolitalne;

  • jednostki budżetowe;

  • samorządowe zakłady budżetowe;

  • agencje wykonawcze;

  • instytucje gospodarki budżetowej;

  • państwowe fundusze celowe;

  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

  • Narodowy Fundusz Zdrowia;

  • samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

  • uczelnie publiczne;

  • Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

  • państwowe i samorządowe instytucje kultury;

  • inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, banków oraz spółek prawa handlowego;

  • Bankowy Fundusz Gwarancyjny.

Nie wszystkie umowy trafią do rejestru

Do rejestru nie będą jednak wpisywane wszystkie umowy zawierane przez te podmioty. W rejestrze nie będą bowiem zamieszczane informacje o umowach:

  • które nie podlegają udostępnieniu jako informacja publiczna (należy tu mieć na względzie ograniczenia w dostępie do informacji publicznej wynikającej z art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej),

  • zawartych w wyniku rozstrzygnięcia zamówień oraz konkursów, o których mowa w art. 12 ust. 1 Prawa zamówień publicznych,

  • których wartość przedmiotu nie przekracza 500 zł.

Uwaga

Bez znaczenia będzie tu forma umowy – do rejestru będą wpisywane informacje o umowach pisemnych, dokumentowych, elektronicznych lub innych szczególnych.

Przykład

Do rejestru będą wpisywane także umowy o pracę zawarte z osobami wykonującymi funkcje publiczne.

Jakie treści w rejestrze

Istotą rejestru umów (prowadzonego w systemie IT) będzie jego powszechna dostępność. W rejestrze znajdą się następujące informacje, w tym dane osobowe:

  • numer umowy - o ile taki nadano,

  • datę i miejsce zawarcia umowy,

  • okres obowiązywania umowy

  • oznaczenie stron umowy, w tym przedstawicieli stron,

  • określenie przedmiotu umowy,

  • wartość przedmiotu umowy,

  • informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy,

  • informacje o uzupełnieniu lub zmianie umowy, rozwiązaniu za zgodą stron, odstąpieniu od umowy, jej wypowiedzeniu lub wygaśnięciu,

  • informacje o ograniczeniach w zakresie jawności informacji publicznej (zob. art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej).

Kto będzie dokonywał wpisów

Za dokonywanie wpisów odpowiedzialni będą kierownicy poszczególnych jednostek sektora finansów publicznych. Informacje trzeba będzie zamieszczać bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy lub zaistnienia ograniczenia w zakresie jawności informacji publicznej.

Uwaga

Konsekwencją niewykonania tego obowiązku lub podania nieprawdziwych informacji będzie:

  • grzywna,

  • kara ograniczenia wolności albo

  • kara pozbawienia wolności do lat 2.

Podstawa prawna: 
  • Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 305) – art. 34a (wchodzi w życie 1 lipca 2022 r.)

WIDEOSZKOLENIA »

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.

14.06.2024 czytaj więcej »

ZMIANY W PRAWIE »

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x