NIK przeprowadziła kontrolę w samorządach w zakresie udostępniania informacji publicznej. Nie obyło się bez stwierdzenia nieprawidłowości, niemniej jednak ogólnie oceniono, że samorządy są właściwie przygotowane do udostępniania informacji publicznej.
Kontrola NIK miała miejsce w związku z rosnącą liczbą skarg na bezczynność organów administracji publicznej dotyczącą udostępniania informacji publicznej. Izba skontrolowała:
4 urzędy marszałkowskie,
4 starostwa,
8 urzędów gmin.
Kontrola objęła lata 2020-2022.
NIK stwierdziła, że generalnie kontrolowane urzędy były przygotowane do udostępniania informacji publicznej. W niektórych z nich nie ustrzeżono się jednak pewnych błędów ograniczających dostęp do tej informacji. Przede wszystkim w 3 urzędach stwierdzono, że nie została wyznaczona osoba odpowiedzialna za przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji, informacji niezbędnych do zamieszczenia ich na stronie głównej BIP. Zaniechanie to zostało jednak naprawione w toku kontroli.
Z kolei w 7 samorządach wprowadzono niewłaściwe rozwiązania dotyczące opłat za udostępnienie informacji publicznej. Otóż określone zostały kwoty opłat za:
kopię strony dokumentu,
przygotowanie informacji publicznej na nośniku elektronicznym,
wysłanie informacji pocztą tradycyjną.
Opłatę za udostępnienie informacji publicznej można pobrać tylko wtedy, gdy jednostka ma ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji w formę wskazaną we wniosku (art. 15 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej).
Izba wytknęła również braku w informacjach publikowanych na stronach BIP jednostek samorządu terytorialnego. M.in.:
nie udostępniono dokumentacji przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpień, stanowisk, wniosków i opinii podmiotów je przeprowadzających (ograniczono się jedynie do tytułów i dat kontroli),
brakowało dokumentacji dotyczącej rejestrów, ewidencji i archiwów, a także sposobu udostępniania zamieszczonych tam informacji,
nie udostępniono niezwłocznie imiennych wykazów głosowań radnych i nagrań sesji organów gminy,
niektóre samorządy nie udostępniły informacji o stanie majątku,
nie zawsze udostępniane były oświadczenia majątkowe,
nie umieszczono informacji o osobach (podmiotach) wytwarzających informację publiczną lub odpowiedzialnych za jej treść, a także o czasie ich wytworzenia.
Ogólnie pozytywnie oceniono też sposób rozpoznawania wniosków o udostępnienie informacji publicznej. Stwierdzono jednak pewne błędy, a mianowicie:
udostępnienie informacji po terminie (bez informowania o jego przedłużeniu),
brak reakcji na wniosek o udostępnienie informacji,
niewydanie decyzji o umorzeniu postępowania,
żądanie podania danych wnioskodawcy – bez podstawy prawnej,
brak informowania o wysokości opłaty za udostępnienie informacji publicznej.
W oparciu o wyniki kontroli NIK zaleciła
wyeliminowanie regulacji ograniczających dostęp do informacji publicznej, w tym przewidujących opłaty za jej udostępnienie (poza zakresem art. 15 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej);
podjęcie działań w celu zapewnienia udostępniania informacji publicznych w sposób i terminach określonych w przepisach.
Poza tym Izba zwróciła się do Prezesa Rady Ministrów o podjęcie prac legislacyjnych mających na celu doprecyzowanie definicji „informacji przetworzonej”
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl