Czekają nas zmiany w prawie budowlanym zmierzające do cyfryzacji procedur. Wiąże się to również z nowymi zasadami przetwarzania danych osobowych w procesie budowlanym. Nowe rozwiązania mają wejść w życie w styczniu 2023 r.
Przede wszystkim wprowadzony ma zostać elektroniczny dziennik budowy. Dziennik taki jest urzędowym dokumentem mającym na celu zapis:
przebiegu robót budowlanych,
zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku wykonywania robót budowlanych, mających znaczenie przy ocenie technicznej prawidłowości wykonywania tych robót.
Elektroniczny dziennik budowy będzie mógł być prowadzony od 27 stycznia 2023 r. Obok niego nadal będą mogły funkcjonować tradycyjne papierowe dzienniki budowy.
Aby e-dziennik został wydany i można było dokonywać w nim wpisów, inwestor oraz inne osoby uprawnione do dokonywania wpisów muszą założyć konto w systemie EDB. W tym celu podają dane osobowe w postaci imienia i nazwiska oraz adresu e-mail.
Wpisów w elektronicznym jak i papierowym dzienniku budowy mogą dokonywać:
uczestnicy procesu budowlanego;
geodeta uprawniony wykonujący na terenie budowy czynności geodezyjne na potrzeby budownictwa oraz
upoważnieni pracownicy organów nadzoru budowlanego i innych organów uprawnionych do kontroli przestrzegania przepisów na terenie budowy, w ramach dokonywanych czynności kontrolnych.
Przy czym inwestor może pozbawić pozostałych uczestników procesu budowlanego dostępu do e-dziennika – w takim zakresie, w jakim nie wykonują oni ustawowych obowiązków.
Administratorem danych osobowych w systemie EDB będzie Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego. To właśnie ten organ odpowiada za realizację praw osób, których dane będą przetwarzane w tym systemie. EDB będzie zawierał informacje znajdujące się:
we wpisach dokonanych w dziennikach budowy;
w dokumentach załączonych do dzienników budowy oraz
w dokumentach zapisanych na kontach użytkowników.
W systemie tym będą przetwarzane takie dane osobowe jak:
imię i nazwisko;
adresy e-mail;
numer telefonu – o ile użytkownik konta wskazał taki numer – jego podawanie nie stanowi naszego obowiązku;
numer PESEL – jeżeli użytkownik go wskazał (przepisy dopuszczają podawanie tego numeru w toku uwierzytelnienia).
Okres retencji danych w EDB wyniesie 25 lat od dnia nadania statusu robotom budowlanym „oddany do użytkowania” lub „zamknięty”.
Począwszy od 1 stycznia 2023 r. w postaci elektronicznej będzie prowadzona również książka obiektu budowlanego. W tym celu powstanie system c-KOB (https://www.ckob.pl), który ma zapewnić rozliczalność wprowadzonych danych i dokonanych wpisów oraz ich dostępność.
Prowadzenie elektronicznej książki obiektu budowlanego będzie obowiązkowe. Nie będzie można jej zastępować książką papierową.
Wpisów w książce będą dokonywać:
właściciel lub zarządca obiektu budowlanego – w zakresie niezbędnym do założenia książki oraz jej zamknięcia,
osoba wskazana w książce do jej prowadzenia,
osoby przeprowadzające kontrole związane z utrzymaniem obiektu budowlanego.
Dostęp do elektronicznej książki obiektu budowlanego będzie więc wymagał założenia konta w systemie c-KOB. To z kolei będzie wiązało się z podaniem danych:
imię i nazwisko lub nazwa;
adres zamieszkania lub siedziby;
tytuł prawny, z którego wynika uprawnienie do reprezentowania właściciela lub zarządcy obiektu (dla osoby fizycznej działającej w imieniu właściciela lub zarządcy) oraz
rodzaj i zakres posiadanych uprawnień budowlanych albo innych uprawnień dających podstawę do dokonywania kontroli – w przypadku osoby przeprowadzającej kontrolę w związku z utrzymaniem obiektu budowlanego.
Także w przypadku c-KOB administratorem zgromadzonych tam danych osobowych będzie Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Dane zgromadzone w systemie c-KOB dotyczące danej książki obiektu budowlanego mają być automatycznie usuwane po upływie 10 lat od dnia zamknięcia książki, z uwzględnieniem przepisów ustawy z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
Utworzony zostanie również system e-CRUB. Będzie on służył do gromadzenia kopii uprawnień budowlanych oraz kopie decyzji o ukaraniu z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie. Dostęp do systemu e-CRUB będą miały organy:
administracji architektoniczno-budowlanej,
nadzoru budowlanego,
izb samorządu zawodowego.
Na koniec warto wspomnieć o nowym portalu e-Budownictwo. Zapewni on możliwość uzyskania zdalnego dostępu do dokumentów np. wygenerowanie wniosku o pozwolenie na budowę lub o jego zmianę. Danymi osobowymi zgromadzonymi na tym portalu będzie administrował Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego. W portalu będą przetwarzane dane osobowe:
użytkowników kont w zakresie: imienia i nazwiska, adresu e-mail i numeru PESEL (jeżeli założenie konta nastąpiło przez uwierzytelnienie) oraz
zamieszczonych w dokumentach zapisanych na kontach użytkowników tych kont.
ustawa z 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1557)
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl