Aktualny

Zwalczanie nadużyć w komunikacji elektronicznej – nowe zadania firm telekomunikacyjnych

Dodano: 28 marca 2024
Zwalczanie nadużyć w komunikacji elektronicznej – nowe zadania firm telekomunikacyjnych

Ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej obliguje firmy telekomunikacyjne do wdrożenia narzędzi zwalczających cyberataki typu spoofing i smishing. Od 25 marca 2024 r. przedsiębiorcy telekomunikacyjni są zobligowani do blokowania SMS-ów wykorzystywanych do podszywania się m.in. pod instytucje publiczne. To nie koniec nowości. O nowych narzędziach w zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej informuje Ministerstwo Cyfryzacji.

Blokowanie wiadomości z fałszywymi nadpisami

W świetle przepisów, które weszły już w życie, firmy telekomunikacyjne muszą blokować wiadomości SMS zawierające fałszywe tzw. nadpisy.

Uwaga

Nadpis to identyfikator wiadomości SMS. Przykładem autentycznego nadpisu jest „e-US” używany przez Krajową Administrację Skarbową.

Wykaz numerów telefonów prowadzonych przez UKE

Drugie z wprowadzonych narzędzi to wykaz numerów służących wyłącznie do odbierania połączeń głosowych. Wykaz ten Prowadzi Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, wpisując do niego numery przekazane we wnioskach np. banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, zakładów ubezpieczeń czy instytucji publicznych. Numery te nie będą wykorzystywane do inicjowania połączeń.

Uwaga

Rozwiązanie to ma ograniczyć możliwość podszywania się oszustów pod numery infolinii tych podmiotów.

Wzorce fałszywych wiadomości SMS

Z kolei 16 kwietnia 2024 r. nastąpi podłączenie do systemu telegraf.cert.pl, który służył będzie do przekazywania wzorców fałszywych wiadomości SMS.

Uwaga

Wiadomości odpowiadające wzorcom zarejestrowanym w tym systemie będą automatycznie blokowane i nie dotrą do adresatów.

Firma telekomunikacyjna będzie musiała zwalczać fałszywe połączenia

Następnie we wrześniu 2024 r. wejdą w życie obowiązki dotyczące zwalczania fałszywych połączeń głosowych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych. W międzyczasie wdrożone mają być rozwiązania służące identyfikacji fałszywego ruchu w sieciach telekomunikacyjnych.

Spoofing i smishing na celowniku ustawodawcy

Wskazane rozwiązania mają na celu walkę z oszustami wykorzystującymi połączenia telefoniczne i SMSy. Chodzi tu o sprawców cyberataków typu spoofing i smishing.

Przypomnijmy, że spoofing to podszywanie się pod numer telefonu zaufanej instytucji czy innej osoby, zmierzające do wyłudzenia danych osobowych danych osobowych lub środków pieniężnych. Z kolei smishing to odmiana phishingu polegająca na wysyłaniu fałszywych SMS-ów podszywających się pod bank czy instytucję publicznej. Wiadomość taka zawiera najczęściej link do strony WWW zachęcającej do podania danych osobowych czy dokonania transakcji.

Źródło:
  • www.gov.pl/web/cyfryzacja/

Podstawa prawna: 
  • ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1703) – art. 17, art. 18, art. 27

WIDEOSZKOLENIA »

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.

14.06.2024 czytaj więcej »

ZMIANY W PRAWIE »

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x