Aktualny

Nagrywanie rozmów telefonicznych przeprowadzanych przez pracowników administratora – na jakiej podstawie

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Dodano: 19 grudnia 2019
d170f14daa7a593d160a08cf44824d6aa562515a-large
Pytanie:  Podmiot publiczny nagrywa rozmowy przychodzące. W tych rozmowach nagrywani są jednak również jego pracownicy. Jaką podstawę prawną przyjąć dla przetwarzania danych tych pracowników?
Odpowiedź: 

Dane osobowe pracowników w rozmowach telefonicznych z klientami lub petentami nagrywane są w uzasadnionym interesie administratora.

Głos jako dana osobowa

Nie ulega wątpliwości, iż daną osobową w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie danych osobowych jest np. zarejestrowany głos. Jest to bowiem informacja, która jednoznacznie pozwala zidentyfikować konkretną osobę fizyczną. Aby móc przetwarzać takie dane osobowe muszą być więc spełnione ogólne przesłanki z art. 6 ust. 1 RODO.

Głos pracownika nagrywany w uzasadnionym interesie ADO

Przetwarzanie danych osobowych w postaci głosu w celu prowadzenia rozmowy w ramach stosunku pracy może być niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora. Tym samym nie jest konieczne pozyskanie zgody każdego pracownika, którego dane osobowe mają zostać użyte w ramach rozmowy. Podstawą przetwarzania danych jest zatem art. 6 ust. 1 lit. f RODO.

Czy pracownik może sprzeciwić się przetwarzaniu jego danych

Naturalnie rozmówca może żądać usunięcia nagrania i żądanie to należy wykonać, chyba że spełniona jest inna przesłanka przetwarzania danych osobowych rozmówcy. Może nią być art. 6 ust. 1 lit. f RODO, jeżeli pozostawienie nagrania jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów (np. zabezpieczenia dowodu na potrzeby procesu czy rozpatrzenia skargi rozmówcy).

Uwaga

Prawo sprzeciwu przysługuje:

  • osobie, której dane dotyczą;
  • wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych opartego na art. 6 ust. 1 lit. e RODO („przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi”) lub f („przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią, z wyjątkiem sytuacji, w których nadrzędny charakter wobec tych interesów mają interesy lub podstawowe prawa i wolności osoby, której dane dotyczą, wymagające ochrony danych osobowych, w szczególności gdy osoba, której dane dotyczą, jest dzieckiem”).
Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Radca prawny, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych. Specjalizuje się również w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w szczególności świadcząc pomoc prawną dla producentów maszyn i urządzeń, przedsiębiorców funkcjonujących w branży usługowej i w sektorze energetycznym.

WIDEOSZKOLENIA »

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.

14.06.2024 czytaj więcej »

ZMIANY W PRAWIE »

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x