Możliwość udzielenia informacji w zakresie potwierdzenia danych przez telefon w sposób oczekiwany przez bank jest możliwy wyłącznie, gdy istnieje możliwość potwierdzenia ponad wszelką wątpliwość, że rozmówca przedstawiający się jako reprezentant banku jest faktycznie pracownikiem banku umocowanym do dokonywania danych czynności związanych z przetwarzaniem danych osobowych klientów. W przeciwnym razie przekazywana informacja powinna być ograniczona do minimum – w postaci przywołanego w pytaniu ogólnego stanowiska, iż dane są prawidłowe.
Wynagrodzenie pracownika oraz informacje dotyczące jego wysokości podlega szczególnej ochronie. Wynika to z faktu, iż stanowi ono jedno z dóbr osobistych. Obowiązkiem pracodawcy jest ochrona nie tylko godności pracownika jako dobra osobistego bezpośrednio wskazanego w kodeksie pracy ale i pozostałych dóbr – w tym wynagrodzenia za pracę.
Jak wiadomo, dowolne rozporządzanie przez pracodawcę informacjami dotyczącymi wynagrodzenia pracownika jest zabronione. Wynika to nie tylko z konieczności ochrony dóbr osobistych ale i tego, że wysokość wynagrodzenia podlega ochronie na podstawie przepisów o ochronie danych osobowych. Kwestia udostępniania danych dotyczących wynagrodzenia pracownika podmiotom zewnętrznym – w tym bankom nie jest w przepisach prawa pracy uregulowana.
W omawianym w pytaniu przypadku można przyjąć, iż udostępnianie – a właściwie potwierdzanie danych osobowych na potrzeby związane z działalnością instytucji finansowych powinno opierać się na takiej praktyce, w ramach której dochodzi do wyeliminowania przekazania danych osobie nieuprawnionej – przykładowo podszywającej się za pracownika banku. Tym samym możliwość wymiany informacji drogą telefoniczną w zakresie danych osobowych na potrzeby instytucji finansowych jest możliwe – o ile funkcjonuje system pozwalający na stwierdzenie z całą pewnością, że osoba po drugiej stronie słuchawki jest osobą uprawnioną przez bank do przetwarzania danych osobowych na potrzeby konkretnych procedur bankowych. W sytuacji gdy takie potwierdzenie nie jest możliwe, wówczas pracodawca czy osoba przez niego upoważniona do prowadzenia spraw pracowniczych nie powinna udzielać informacji drogą telefoniczną w zakresie danych osobowych pracownika – w tym wysokości jego wynagrodzenia.
Uwzględniając charakter informacji o pracowniku które podlegają weryfikowaniu przez bank – w szczególności w zakresie dochodów pracownika można uznać, że pracodawca może przekazać informację drogą telefoniczną tylko wówczas gdy jest absolutnie przekonany, że rozmawia z przedstawicielem banku, który w tej konkretnej sprawie pracownika ma upoważnienie do uzyskania informacji.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl