Aktualny

Centralny Rejestr Umów - od kiedy będzie obowiązywał

Dodano: 15 stycznia 2024
centralny rejestr umów

Centralny Rejestr Umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych miał wejść w życie najpierw 1 lipca 2022 r., a potem 1 stycznia 2024 r. Tak się jednak nie stało. Kiedy zatem można spodziewać się wdrożenia tego rejestru? Odpowiedź w artykule.

Centralny Rejestr Umów - nowy obowiązek dla jednostek sektora finansów publicznych

Centralny Rejestr Umów to popularna nazwa rejestru umów zawieranych przez jednostki sektora finansów publicznych, który ma być prowadzony przez Ministra Finansów w specjalnym systemie teleinformatycznym. Kierownicy jednostek sektora finansów publicznych będą musieli zgłaszać do tego rejestru umowy, które zawierają informacje publiczne a tym samym podlegają udostępnieniu na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Uwaga

Zgłoszenia umowy trzeba będzie dokonać bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy.

Dostęp do informacji publicznej a rejestr umów

Do rejestru nie będą jednak zgłaszane umowy jednostek sektora finansów publicznych:

  • których wartość wyniesie nie więcej niż 500 zł,
  • którym nadano klauzulę na podstawie ustawy o ochronie informacji niejawnych, którym muszą towarzyszyć szczególne środki bezpieczeństwa,
  • jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa, lub
  • dotyczące produkcji lub handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi, jeżeli wymaga tego podstawowy interes bezpieczeństwa państwa (po spełnieniu dodatkowych warunków).

Zakres umów podlegających zgłoszeniu będzie więc bardzo szeroki. Co do zasady bowiem każda umowa zawierająca informację publiczną będzie podlegała zgłoszeniu do rejestru.

Przykład

Jeżeli nowe przepisy nie zostaną znowelizowane, to zgłoszeniu będą podlegały m.in. umowy o pracę zawierane w jednostkach sektora finansów publicznych (np. w samorządach) z osobami wykonującymi funkcje publiczne. Wszak w zdecydowanej większości przypadków ich wartość przekroczy 500 zł. Obowiązek zgłoszenia będzie wynikał z tego, że takie umowy będą zawierały informację publiczną np. o wynagrodzeniu.

Ograniczenia wynikające z prywatności

Z drugiej strony do centralnego rejestru umów jednostek sektora finansów publicznych nie będzie można zgłaszać informacji w takim zakresie, w jakim będą one ograniczone prywatnością osoby fizycznej. Mimo tego konieczne będzie zgłaszanie informacji dotyczących osoby:

  • pełniącej funkcje publiczne wiążących się z wykonywaniem tej funkcji, lub
  • która zrezygnowała z powoływania się na prywatność.
Uwaga

Takie ograniczenia mogą mieć istotne znaczenie choćby w przypadku wspomnianych wyżej umów o pracę.

Jawność umów w rejestrze bez względu na ich formę

Do rejestru trzeba będzie zgłaszać umowy zawarte w różnych formach. Obowiązek zgłoszenia obejmie umowy

  • pisemne,
  • dokumentowe,
  • elektroniczne.

Czy rejestr umów będzie zawierał dane osobowe

 Rejestr ma zawierać następujące dane:

  • numer umowy - o ile taki nadano,
  • datę i miejsce zawarcia umowy,
  • okres obowiązywania umowy,
  • oznaczenie stron umowy, w tym przedstawicieli stron,
  • określenie przedmiotu umowy,
  • wartość przedmiotu umowy,
  • informacje o źródłach i wysokości współfinansowania przedmiotu umowy,
  • informacje o uzupełnieniu lub zmianie umowy, rozwiązaniu za zgodą stron umowy,
  • informacje o odstąpieniu od umowy, jej wypowiedzeniu lub wygaśnięciu.
Uwaga

Centralny rejestr umów będzie zatem zawierał dane osobowe. Co istotne, będą one powszechnie dostępne.

Zmiana terminu wejścia w życie nowelizacji ustawy o finansach publicznych

Przesunięcie terminu wejścia w życie przepisów dotyczących rejestru umów miało miejsce już dwukrotne. Ostatecznie na mocy ustawy z 16 sierpnia 2023 r. rejestr ten będzie stosowany dopiero od 1 stycznia 2026 r. Do tego czasu być może w ustawie znajdą się kolejne zmiany np. podnoszące próg wartości umowy podlegającej zgłoszeniu.

Do centralnego rejestru umów mają być przekazywane informacje dotyczące jedynie umów zawartych nie wcześniej niż w dniu 1 stycznia 2026 r. Rejestracji nie będą więc podlegały umowy zawarte do 31 grudnia 2025 r.

Podstawa prawna: 
  • ustawa z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 2054) – art. 6, at. 14a, art. 15,
  • ustawa z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1723) - art. 36
  • ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 1270) - art. 34a, art. 34b (wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.)

 

WIDEOSZKOLENIA »

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.

14.06.2024 czytaj więcej »

ZMIANY W PRAWIE »

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x