Począwszy od 31 października 2021 r. zgłoszeń do rejestru będą musiały dokonywać także następujące podmioty zobowiązane:
trusty, których powiernicy lub osoby zajmujące stanowiska równoważne:
mają miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub
nawiązują stosunki gospodarcze lub nabywają nieruchomość na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w imieniu lub na rzecz trustu,
spółki partnerskie,
europejskie zgrupowania interesów gospodarczych,
spółki europejskie,
spółdzielnie,
spółdzielnie europejskie,
stowarzyszenia podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego,
fundacje.
Dotychczas obowiązkowi wpisu podlegały jedynie spółki handlowe.
Wszystkie podmioty zobowiązane będą do aktualizacji wpisów jeżeli ich beneficjenci rzeczywiści mają więcej niż jedno obywatelstwo. Do rejestru trzeba będzie bowiem podać każde obywatelstwo beneficjenta.
W nowelizacji przewidziano 3-miesięczny okres przejściowy. Oznacza to, że wskazane podmioty, które już funkcjonują w obrocie prawnym, będą musiały dokonać wpisów do rejestru najpóźniej w dniu 31 stycznia 2022 r.
Nowelizacja przewiduje także nowy obowiązek dla beneficjenta rzeczywistego. Otóż będzie on zobligowany do dostarczania podmiotowi zobowiązanemu do wpisu do rejestru wszystkie informacje oraz dokumenty niezbędne do zgłoszenia informacji o beneficjencie rzeczywistym i jej aktualizacji. Obowiązywać będzie tu 7-dniowy termin, licząc od dnia wpisu do rejestru lub powstania zmiany.
W razie niewykonania tego obowiązku lub przekazania nieprawdziwych informacji beneficjenta rzeczywistego może czekać kara pieniężna w kwocie do 50 tys. zł.
Instytucje obowiązane zostaną zobligowane do systematycznego weryfikowania swoich wpisów w rejestrze. Konieczne będzie odnotowywanie rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w Rejestrze a ustalonymi przez nią informacjami o beneficjencie rzeczywistym klienta, a także podejmowanie czynności w celu wyjaśnienia przyczyn tych rozbieżności.
W przypadku potwierdzenia odnotowanych rozbieżności instytucja obowiązana musi przekazać Ministrowi Finansów zweryfikowaną informację o tych rozbieżnościach wraz z uzasadnieniem i dokumentacją dotyczącą odnotowanych rozbieżności.
Chodzi tu m.in. o:
banki,
zakłady ubezpieczeń,
notariuszy, adwokatów, radców prawnych, prawników zagranicznych, doradców podatkowych (w zakresie niektórych usług),
biura rachunkowe,
niektóre fundacje i stowarzyszenia.
Pełny katalog instytucji obowiązanych znajduje się w art. 2 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Ustawa z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 815).
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl