rozporządzenie
Ministra Gospodarki
z dnia 17 sierpnia 2010 r.
w sprawie utworzenia punktu kontaktowego dla administracji oraz punktu kontaktowego dla usługodawców i usługobiorców
(Dz.U. z dnia 20 września 2010 r.)
Na podstawie art. 3d ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. Nr 144, poz. 1204, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa liczbę, rodzaj, szczegółowy zakres zadań oraz warunki techniczne i organizacyjne punktów kontaktowych dla administracji oraz punktów kontaktowych dla usługodawców i usługobiorców.
§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o państwach członkowskich, należy przez to rozumieć państwa członkowskie Unii Europejskiej oraz Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.
§ 3.
1.
Tworzy się punkt kontaktowy dla administracji oraz punkt kontaktowy dla usługodawców i usługobiorców.
2.
Punkt kontaktowy dla administracji oraz punkt kontaktowy dla usługodawców i usługobiorców prowadzi minister właściwy do spraw gospodarki.
3.
Punkty kontaktowe, o których mowa w ust. 2, w zakresie swojego funkcjonowania wykorzystują środki komunikacji elektronicznej.
§ 4.
1.
Punkt kontaktowy dla administracji zbiera, opracowuje i przekazuje państwom członkowskim informacje w zakresie świadczenia usług drogą elektroniczną.
2.
Do zadań punktu kontaktowego dla administracji należy:
1)
utworzenie skrzynki poczty elektronicznej oraz publikowanie na stronie internetowej informacji w zakresie działania punktu kontaktowego dla administracji;
2)
prowadzenie i koordynacja przygotowania informacji na żądanie państw członkowskich oraz Komisji Europejskiej;
3)
zbieranie i przekazywanie państwom członkowskim informacji o ważnych rozstrzygnięciach administracyjnych i sądowych dotyczących sporów odnoszących się do usług świadczonych drogą elektroniczną oraz praktyk, obyczajów i zwyczajów odnoszących się do handlu elektronicznego;
4)
współpraca i wymiana informacji w zakresie świadczenia usług drogą elektroniczną z właściwymi organami administracji publicznej oraz punktem kontaktowym dla usługodawców i usługobiorców.
3.
Informacje na stronie internetowej, o której mowa w ust. 2 pkt 1, mogą być zamieszczane w innych językach niż język polski.
4.
Sprawy wykraczające poza zakres działania punktu kontaktowego dla administracji są przekazywane zgodnie z właściwością odpowiednim organom administracji.
§ 5.
1.
Do zadań punktu kontaktowego dla usługodawców i usługobiorców należy:
1)
utworzenie skrzynki poczty elektronicznej oraz udzielanie odpowiedzi na zapytania usługodawców i usługobiorców w języku polskim lub angielskim;
2)
gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie ogólnych informacji na temat:
a)
praw i obowiązków usługodawców i usługobiorców,
b)
procedur reklamacyjnych oraz naprawiania szkody w przypadku zaistniałych sporów, łącznie z informacjami na temat praktycznych aspektów związanych z wykorzystaniem tych procedur;
3)
gromadzenie, aktualizowanie oraz udostępnianie szczegółowych danych dotyczących organów, stowarzyszeń lub organizacji, od których można otrzymać szczegółowe informacje lub praktyczną pomoc;
4)
współpraca i wymiana informacji z właściwymi organami administracji publicznej oraz z punktem kontaktowym dla administracji w zakresie, o którym mowa w pkt 2 i 3.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4, punkt kontaktowy dla usługodawców i usługobiorców publikuje na stronie internetowej, która może zawierać informacje w innych językach niż język polski.
3.
W przypadku spraw wykraczających poza zakres działania punktu kontaktowego dla usługodawców i usługobiorców punkt udziela zainteresowanemu informacji o właściwych w danej sprawie podmiotach.
§ 6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.