RODO nakłada dodatkowe obowiązki na administratorów, którzy dokonują operacji przetwarzania danych osobowych na dużą skalę. W tym miejscu rodzi się pytanie, co jest uznawane za przetwarzanie danych na dużą skalę. Wyjaśnienia wymaga także to, jakie obowiązki ma administrator przetwarzający dane wielkoskalowo.
Definicję przetwarzania danych osobowych na dużą skalę znajdziemy w motywie 91 RODO. Wskazano w nim, że operacje przetwarzania danych na dużą skalę to operacje, które:
Zgodnie z motywem 91 RODO do wielkoskalowych operacji przetwarzania danych zaliczono operacje, w ramach których zgodnie ze stanem wiedzy technicznej stosowana jest na dużą skalę nowa technologia.
W dalszej części RODO jego przepisy opisują obowiązki, które bezpośrednio oraz pośrednio wynikają z przetwarzania danych na dużą skalę. Ponieważ jednak definicja takiego przetwarzania nie została przez RODO wyczerpana, należy odwołać się do szczegółowych wytycznych w tym zakresie.
Rozwinięcie definicji przetwarzania danych na dużą skalę znajdziemy w Wytycznych Grupy Roboczej Art. 29 RODO dotyczących wytycznych dotyczących inspektorów ochrony danych. Z wytycznych wynika zalecenie, aby określaniu skali przetwarzania uwzględniać następujące czynniki:
Według Grupy Roboczej Art. 29 przetwarzaniem danych na dużą skale jest przetwarzanie danych:
W praktyce jednak nie wszystkie czynniki wymienione w wytycznych występują jednocześnie.
Na tej podstawie Grupa Robocza sformułowała liczne przykłady, w których przetwarzanie odbywa się na dużą skalę. Wskazano również przykłady przetwarzania niemającego takiego charakteru.
Przetwarzaniem danych osobowych na dużą skalę jest:
Do przetwarzania danych osobowych na dużą skalę nie zalicza się:
Uwzględniając podane przykłady należy oczywiście oceniać indywidualnie każdy przypadek. Znaczenie ma także to, czy przetwarzanie może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.
Wielkoskalowe przetwarzanie danych osobowych wiąże się z dodatkowymi obowiązkami administratora danych osobowych. Jest to:
Zgodnie z art. 35 ust. 3 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych ocena skutków dla ochrony danych powinna być przeprowadzona w szczególności, gdy:
Z powyższych wyliczeń mogłoby wynikać, że nie każde przetwarzanie danych na dużą skalę rodzi obowiązek przeprowadzenia DPIA. Wymóg ten jest konsekwencją wielkoskalowego przetwarzania szczególnych kategorii danych osobowych z art. 9 i 10 RODO. Niemniej jednak art. 35 ust. 3 RODO wymienia tylko przykładowe rodzaje przetwarzania. Jednocześnie art. 35 ust. 1 RODO precyzuje, że ocena skutków jest wymagana, jeżeli dany rodzaj przetwarzania – w szczególności z użyciem nowych technologii – ze względu na swój charakter, zakres, kontekst i cele z dużym prawdopodobieństwem może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych. W praktyce każde przetwarzanie danych osobowych na dużą skalę może generować takie ryzyko. Dlatego administrator nie może ograniczać się do ww. przykładów i powinien oceniać indywidualnie każdy przypadek.
Wg Grupy Roboczej Art. 29 przetwarzaniem danych na dużą skalę nie jest przetwarzanie, które dotyczy danych osobowych pacjentów lub klientów i jest dokonywane przez pojedynczego lekarza, innego pracownika służby zdrowia lub prawnika.
Z art. 35 ust. 3, ale też motywu 91 RODO wynika, że ocena skutków dla ochrony danych jest niezbędna również w przypadku monitorowania na dużą skalę miejsc publicznie dostępnych. Do tego rodzaju operacji RODO zaliczane jest przetwarzanie za pomocą urządzeń optyczno-elektronicznych, a także wszelkie inne operacje, względem których właściwy w danym państwie członkowskim organ ochrony danych (w Polsce Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych) uznaje, że przetwarzanie może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności osób, których dane dotyczą.
Co do zasady wyznaczenie inspektora ochrony danych jest dobrowolne. Niemniej jednak zgodnie z art. 37 ust. 1 RODO wyznaczenie IOD jest obowiązkowe, gdy:
Przeczytaj, na kim spoczywa obowiązek wyznaczenia IOD (inspektora ochrony danych) - według Grupy Roboczej Art. 29 RODO
W tym miejscu konieczne jest określenie, czym jest główna działalność administratora, bowiem właśnie taką działalność powiązano z wielkoskalowym przetwarzaniem danych w kontekście powołania IOD. Pojęcie "głównej działalności" wyjaśniono w wytycznych i motywie 97 RODO. Otóż główna działalność administratora oznacza jego zasadnicze, a nie poboczne czynności. Jest to działalność kluczowa z punktu widzenia osiągnięcia celów administratora albo podmiotu przetwarzającego dane.
Główną działalnością administratora związane jest przetwarzanie danych wrażliwych o stanie zdrowia przez szpitale, ale też monitoring przestrzeni publicznej w przypadku spółki świadczącej usługi ochrony mienia.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl