Pytanie:
Czy szkoła może przekazać opinię lub orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej do organu prowadzącego w ramach uzasadnienia przyznania godzin na indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny lub zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia?
Odpowiedź: Nie. Szkoła nie powinna przekazywać opinii lub orzeczeń poradni do organu prowadzącego. Wystarczającym uzasadnieniem powinno być wskazanie, że taka opinia została wniesiona przez rodziców i wynika z niej obowiązek prowadzenia programu lub ścieżki kształcenia.
Jakie dane w orzeczeniu poradni
Opinie i orzeczenia poradni psychologiczno- pedagogicznych zawierają dane dotyczące zdrowia uczniów, a więc dane szczególnej kategorii, o których mowa w art. 9 RODO. Zgodnie z ust. 1 tej regulacji zabrania się przetwarzania danych osobowych ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych oraz przetwarzania danych genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej lub danych dotyczących zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej tej osoby.
Kiedy można przetwarzać dane wrażliwe w orzeczeniu
Od zakazu przetwarzania danych szczególnej kategorii istnieją wyjątki wskazane w ust. 2, zgodnie z którym przetwarzanie jest dopuszczalne, jeżeli spełniony jest jeden z poniższych warunków:
- osoba, której dane dotyczą, wyraziła wyraźną zgodę na przetwarzanie tych danych osobowych w jednym lub kilku konkretnych celach, chyba że prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego przewidują, iż osoba, której dane dotyczą, nie może uchylić zakazu, o którym mowa w ust. 1;
- przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązków i wykonywania szczególnych praw przez administratora lub osobę, której dane dotyczą, w dziedzinie prawa pracy, zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej, o ile jest to dozwolone prawem Unii lub prawem państwa członkowskiego, lub porozumieniem zbiorowym na mocy prawa państwa członkowskiego przewidującymi odpowiednie zabezpieczenia praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotyczą;
- przetwarzanie jest niezbędne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej, a osoba, której dane dotyczą, jest fizycznie lub prawnie niezdolna do wyrażenia zgody;
- przetwarzania dokonuje się w ramach uprawnionej działalności prowadzonej z zachowaniem odpowiednich zabezpieczeń przez fundację, stowarzyszenie lub inny niezarobkowy podmiot o celach politycznych, światopoglądowych, religijnych lub związkowych, pod warunkiem że przetwarzanie dotyczy wyłącznie członków lub byłych członków tego podmiotu lub osób utrzymujących z nim stałe kontakty w związku z jego celami oraz że dane osobowe nie są ujawniane poza tym podmiotem bez zgody osób, których dane dotyczą;
- przetwarzanie dotyczy danych osobowych w sposób oczywisty upublicznionych przez osobę, której dane dotyczą;
- przetwarzanie jest niezbędne do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń lub w ramach sprawowania wymiaru sprawiedliwości przez sądy;
- przetwarzanie jest niezbędne ze względów związanych z ważnym interesem publicznym, na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, które są proporcjonalne do wyznaczonego celu, nie naruszają istoty prawa do ochrony danych i przewidują odpowiednie i konkretne środki ochrony praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotyczą;
- przetwarzanie jest niezbędne do celów profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy, do oceny zdolności pracownika do pracy, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego, leczenia lub zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego lub zgodnie z umową z pracownikiem służby zdrowia i z zastrzeżeniem warunków i zabezpieczeń, o których mowa w ust. 3;
- przetwarzanie jest niezbędne ze względów związanych z interesem publicznym w dziedzinie zdrowia publicznego, takich jak ochrona przed poważnymi transgranicznymi zagrożeniami zdrowotnymi lub zapewnienie wysokich standardów jakości i bezpieczeństwa opieki zdrowotnej oraz produktów leczniczych lub wyrobów medycznych, na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, które przewidują odpowiednie, konkretne środki ochrony praw i wolności osób, których dane dotyczą, w szczególności tajemnicę zawodową;
- przetwarzanie jest niezbędne do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych zgodnie z art. 89 ust. 1, na podstawie prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, które są proporcjonalne do wyznaczonego celu, nie naruszają istoty prawa do ochrony danych i przewidują odpowiednie, konkretne środki ochrony praw podstawowych i interesów osoby, której dane dotyczą.
UwagaW przypadku szkoły, będącej administratorem danych osobowych uczniów, przetwarzanie danych zawartych w orzeczeniach i opiniach jest możliwe z uwagi na zgodę właściciela danych (lub jego opiekuna prawnego), która jest następstwem złożenia dokumentów wydanych przez poradnię w szkole. Dodatkowo przetwarzanie jest niezbędne do celów profilaktyki zdrowotnej (art. 9 ust. 2 lit. h RODO).
Wystarczy informacja do organu prowadzącego
Nie ma jednak podstaw do przekazania danych wrażliwych do organu prowadzącego. Powinien on oczywiście zostać poinformowany o konieczności zrealizowania zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii, ale do tego celu nie ma potrzeby przekazywania danych osobowych ucznia, a wystarczy jedynie wskazanie, że wpłynęły dokumenty z poradni.
Autor: Michał Łyszczarz
Ekspert prawa oświatowego i samorządu terytorialnego. Współautor komentarzy do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego i samorządowego. Wieloletni pracownik Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Obecnie zatrudniony w Wydziale Oświaty Urzędu Miejskiego w Dąbrowie Górniczej.