Generalnie rzecz ujmując, szkoła musi zawrzeć umowę powierzenia przetwarzania danych z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, jeżeli przekazuje tej poradni dane osobowe bez podstawy prawnej umożliwiającej ich udostępnienie.
Wiemy już, że RODO przewiduje jedynie dwa sposoby przekazania danych osobowych – powierzenie przetwarzania oraz udostępnienie. Różnica pomiędzy powierzeniem przetwarzania danych a ich udostępnieniem polega na tym, że w przypadku powierzenia przetwarzania danych podmiot przekazujący dane nadal decyduje zarówno o sposobie jak i celach przetwarzania danych. W takim wypadku należy zawrzeć umowę powierzenia przetwarzania, na podstawie art. 28 RODO.
W sytuacji udostępnienia danych podmiot je udostępniający, czyli w opisywanym w pytaniu przypadku szkoła, nie będzie już decydował o sposobie i celach przetwarzania danych. Wówczas nie zawiera się umowy powierzenia przetwarzania pomiędzy administratorem a podmiotem przetwarzającym.
Udostępnienie musi zostać oparte o wyraźną przesłankę wynikającą z przepisów prawa. W przypadku przekazania opinii do poradni psychologiczno-pedagogicznej taka przesłanka nie istnieje. Przywołać tu można przykładowo § 5 ust. 1 rozporządzenia MEN z 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych, zgodnie z którym poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodzica dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, w terminie nie dłuższym niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni, od dnia złożenia wniosku. Zatem podmiotem inicjującym działanie poradni polegające na wydaniu opinii zawsze są rodzice.
Oczywiście działanie poradni nie ogranicza się do wydawania opinii. Zgodnie z § 9 przywołanego rozporządzenia realizowanie działań poradni polega m.in. na:
Problem jednak w tym, że przepisy te nakazują podjęcie współpracy, ale nie zawierają upoważnienia do przekazywania między dyrektorem a poradnią danych osobowych. Upoważnienie takie mogłoby wynikać np. z przepisów Prawa oświatowego, lecz niestety ustawa ta upoważnienia takiego nie przewiduje. Upoważnienie takie możemy znaleźć natomiast w innych przypadkach, np. zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 11 Prawa oświatowego, zgodnie z którym dyrektor współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki.
Skoro zatem nie istnieje podstawa do udostępnienia danych konieczne jest zawarcie umowy powierzenia przetwarzania. Podkreślić jednak należy, że umowa nie będzie potrzebna w sytuacji, gdy to rodzice dziecka zwrócą się z wnioskiem o przekazanie danych poradni. W tym wypadku taki wniosek należy potraktować jako samodzielną podstawę udostępnienia danych.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl