nagrywanie rozmów telefonicznych

0bd29d0afe9af5b22563736d1ad57cc0b2b47821-xlarge (1)

Nagrywanie rozmów telefonicznych w zgodzie z RODO

Nagrywanie rozmów telefonicznych to dość powszechnie stosowane zjawisko w kontaktach z klientami i interesantami. Bywa również, że pracodawcy nagrywają rozmowy służbowe swoich pracowników. Zapis dźwięku zawiera zwykle dane osobowe tych osób, a to oznacza konieczność spełnienia wymogów dotyczących ochrony tych danych. Sprawdź, jak zapewnić zgodność nagrywania rozmów telefonicznych z RODO.

Nagranie rozmów a RODO

Do operacji przetwarzania danych osobowych zalicza się także ich utrwalanie. Nagrywanie rozmów telefonicznych oznacza zatem przetwarzanie danych osobowych. Głos rozmówcy to bowiem dana osobowa, która pozwala na jego identyfikację. Co więcej, sam zapis dźwięku również może zawierać dane osobowe, w tym identyfikacyjne. Z tego względu do nagrywania rozmów telefonicznych konieczne jest stosowanie przepisów RODO

Nagrywanie rozmów bez zgody - w jakich przypadkach

Możemy mieć tu do czynienia z nagrywaniem głosu pracownika administratora danych osobowych, ale też jego klienta czy kontrahenta bądź interesanta. W grę mogą tu wchodzić różne podstawy przetwarzania danych osobowych.

Osoby nagrywane

Podstawa przetwarzania danych

pracownik

art. 6 ust. 1 lit. f RODO (realizacja uzasadnionego interesu administratora)

klient, kontrahent

art. 6 ust. 1 lit. a RODO (zgoda podmiotu danych)

interesant

art. 6 ust. 1 lit. a RODO (zgoda podmiotu danych)

Wprawdzie najczęściej organy publiczne przetwarzają dane osobowe w wykonaniu obowiązku prawnego (art. 6 ust. 1 lit. c RODO) albo zadań publicznych tudzież powierzonej administratorowi władzy publicznej (art. 6 ust. 1 lit. e RODO). Powołanie się na te podstawy w przypadku nagrywania rozmów telefonicznych z interesantami nie jest jednak możliwe. Przepisy prawa nie nakładają na podmiotu publiczne obowiązku przetwarzania danych podczas rozmów telefonicznych. Właśnie dlatego konieczne jest uzyskanie zgody na przetwarzanie danych interesanta.

Korzyści 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • jak wprowadzić monitoring rozmów telefonicznych pracowników,

  • w jaki sposób uzyskać zgodę klienta lub interesanta na nagranie rozmowy telefonicznej,

  • jak zapewnić ochronę danych osobowych w nagraniu dźwięku,

  • jak spełnić obowiązek informacyjny w związku z nagraniem.

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x