Nagrywanie rozmów telefonicznych to dość powszechnie stosowane zjawisko w kontaktach z klientami i interesantami. Bywa również, że pracodawcy nagrywają rozmowy służbowe swoich pracowników. Zapis dźwięku zawiera zwykle dane osobowe tych osób, a to oznacza konieczność spełnienia wymogów dotyczących ochrony tych danych. Sprawdź, jak zapewnić zgodność nagrywania rozmów telefonicznych z RODO.
Nagranie rozmów a RODO
Do operacji przetwarzania danych osobowych zalicza się także ich utrwalanie. Nagrywanie rozmów telefonicznych oznacza zatem przetwarzanie danych osobowych. Głos rozmówcy to bowiem dana osobowa, która pozwala na jego identyfikację. Co więcej, sam zapis dźwięku również może zawierać dane osobowe, w tym identyfikacyjne. Z tego względu do nagrywania rozmów telefonicznych konieczne jest stosowanie przepisów RODO
Nagrywanie rozmów bez zgody - w jakich przypadkach
Możemy mieć tu do czynienia z nagrywaniem głosu pracownika administratora danych osobowych, ale też jego klienta czy kontrahenta bądź interesanta. W grę mogą tu wchodzić różne podstawy przetwarzania danych osobowych.
Osoby nagrywane
|
Podstawa przetwarzania danych
|
pracownik
|
art. 6 ust. 1 lit. f RODO (realizacja uzasadnionego interesu administratora)
|
klient, kontrahent
|
art. 6 ust. 1 lit. a RODO (zgoda podmiotu danych)
|
interesant
|
art. 6 ust. 1 lit. a RODO (zgoda podmiotu danych)
|
Wprawdzie najczęściej organy publiczne przetwarzają dane osobowe w wykonaniu obowiązku prawnego (art. 6 ust. 1 lit. c RODO) albo zadań publicznych tudzież powierzonej administratorowi władzy publicznej (art. 6 ust. 1 lit. e RODO). Powołanie się na te podstawy w przypadku nagrywania rozmów telefonicznych z interesantami nie jest jednak możliwe. Przepisy prawa nie nakładają na podmiotu publiczne obowiązku przetwarzania danych podczas rozmów telefonicznych. Właśnie dlatego konieczne jest uzyskanie zgody na przetwarzanie danych interesanta.