Nie każdy zwrócił na to uwagę, ale od ponad 2 miesięcy obowiązuje nowa ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. W przypadku niektórych podmiotów ustawa ta zwiększa i tak szeroki zakres obowiązków, jaki ciąży na administratorach danych osobowych i podmiotach przetwarzających. Sprawdź, czy spoczywają na Tobie dodatkowe obowiązki w związku z cyberbezpieczeństwem.
W artykule znajdziesz odpowiedzi m.in. na następujące pytania:
Ustawa z 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa weszła w życie w dniu 28 sierpnia 2018 r. Jej celem jest implementacja do krajowego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 roku w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii (tzw. dyrektywa NIS). Inaczej niż RODO, ustawa nie reguluje bezpośrednio kwestii ochrony danych osobowych, natomiast dotyczy bezpieczeństwa systemów informatycznych. Oznacza to, że jeżeli administrator lub procesor przetwarza dane osobowe w systemach informatycznych, wówczas musi stosować wymogi wynikające nie tylko z RODO, ale i z ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Nie dotyczy to jednak każdego podmiotu przetwarzającego dane z użyciem tego systemu.
Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa dotyczy bowiem wyłącznie określonych w art. 4 tej ustawy podmiotów, a mianowicie:
Oprócz tego zakresem regulacji ustawy objęci są:
Jeżeli dany podmiot należy do kategorii objętej ustawą o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, wówczas podlega obowiązkom wynikającym z tej ustawy, niezależnie od tego, czy przetwarza dane osobowe.
Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa przewiduje, podobnie jak RODO, obowiązek szacowania ryzyka (risk-based approach). Otóż każdy operator usługi kluczowej ma obowiązek wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem w systemie informacyjnym wykorzystywanym do świadczenia usługi kluczowej, zapewniającego m.in.:
Obowiązkiem operatora jest więc bieżąca analiza zagrożeń i podatności systemów informatycznych i odpowiednia reakcja na wyniki tej analizy. Tak, jak w przypadku RODO, obowiązuje to zasada rozliczalności, co oznacza, że operator będzie musiał wykazać zasadność stosowanych narzędzi.
Dobrym rozwiązaniem jest rozbudowanie wewnątrzzakładowych aktów prawnych dotyczących analizy ryzyka w związku z RODO o rozwiązania służące szacowaniu ryzyka pod kątem krajowego systemu cyberbezpieczeństwa.
Przypomnijmy, że o każdym naruszeniu ochrony danych osobowych należy poinformować – w ciągu 72 godzin – Prezesa UODO, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych. Podobne rozwiązanie jest przewidziane w ustawie o krajowym systemem cyberbezpieczeństwa.
Otóż podmiot podlegający tej ustawie ma obowiązek zgłaszania każdego incydentu, który ma lub może mieć niekorzystny wpływ na cyberbezpieczeństwo. Operator usługi kluczowej powinien zgłosić incydent poważny, nie później niż w ciągu 24 godzin od momentu jego wykrycia, w postaci elektronicznej do właściwego CSIRT MON, CSIRT NASK lub CSIRT GOV. Natomiast dostawca usługi cyfrowej powinien dokonać zgłoszenia incydentu niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin od momentu wykrycia, w postaci elektronicznej do właściwego CSIRT MON, CSIRT NASK lub CSIRT GOV. Z kolei podmiot publiczny zgłasza incydent niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin od momentu wykrycia, w postaci elektronicznej do właściwego CSIRT MON, CSIRT NASK lub CSIRT GOV.
Dostawca usługi cyfrowej nie musi dokonywać zgłoszenia, gdy nie posiada informacji pozwalających na ocenę istotności wpływu incydentu na świadczenie usługi cyfrowej. Wyjątek ten nie dotyczy pozostałych podmiotów podlegających ustawie o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.
Nie każdy incydent podlega zgłoszeniu. Zgłosić należy wyłącznie
Co istotne, ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa może obowiązywać również dla innych podmiotów, jeżeli dostarczają one usługi w zakresie cyberbezpieczeństwa dla operatorów usług kluczowych czy dostawców usług cyfrowych. Podmioty te muszą wówczas spełnić dodatkowe wymogi. Zostaną one uregulowane w rozporządzeniu ministra do spraw informatyzacji, w którym z uwzględnieniem Polskich Norm będą określone warunki organizacyjne i techniczne oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa dla takich podmiotów świadczących usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Rozwiązanie to nie stoi w sprzeczności do RODO. W motywie 49 preambuły wskazano bowiem, że przetwarzanie danych osobowych w zakresie bezwzględnie niezbędnym i proporcjonalnym do zapewnienia bezpieczeństwa sieci i informacji należy do prawnie uzasadnionych interesów administratora, którego sprawa dotyczy.
Przykładowe rozwiązania, jakie mogą być stosowane przez podmioty dostarczające usługi podmiotom podlegającym krajowemu systemowi cyberbezpieczeństwa:
Podmioty te powinny liczyć się z tym, że administratorzy danych osobowych, którzy korzystają z ich usług, a jednocześnie podlegają krajowemu systemowi cyberbezpieczeństwa, będą w swoisty sposób audytowani przez tych administratorów w kontekście spełniania tych wymogów.
Podobnie jak RODO, niestety nowa ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa przewiduje wysokie kary finansowe za nieprzestrzeganie przewidzianych w niej obowiązków. Kary wynoszą:
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl