Aktualny

RODO a cyberbezpieczeństwo - poznaj nowe obowiązki związane z bezpieczeństwem cyfrowym

Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Dodano: 13 listopada 2018
Hakerzy: żołnierze cyberwojny

Nie każdy zwrócił na to uwagę, ale od ponad 2 miesięcy obowiązuje nowa ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. W przypadku niektórych podmiotów ustawa ta zwiększa i tak szeroki zakres obowiązków, jaki ciąży na administratorach danych osobowych i podmiotach przetwarzających. Sprawdź, czy spoczywają na Tobie dodatkowe obowiązki w związku z cyberbezpieczeństwem.

W artykule znajdziesz odpowiedzi m.in. na następujące pytania:

  • Kto podlega nowej ustawie?
  • Na czym polega obowiązek szacowania ryzyka w rozumieniu nowej ustawy?
  • Czy podmioty podlegające ustawie o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa powinny zgłaszać incydenty?
  • Jakie kary grożą za nieprzestrzeganie przepisów nowej ustawy?

Kilka zdań wstępu

Ustawa z 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa weszła w życie w dniu 28 sierpnia 2018 r. Jej celem jest implementacja do krajowego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 roku w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii (tzw. dyrektywa NIS). Inaczej niż RODO, ustawa nie reguluje bezpośrednio kwestii ochrony danych osobowych, natomiast dotyczy bezpieczeństwa systemów informatycznych. Oznacza to, że jeżeli administrator lub procesor przetwarza dane osobowe w systemach informatycznych, wówczas musi stosować wymogi wynikające nie tylko z RODO, ale i z ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Nie dotyczy to jednak każdego podmiotu przetwarzającego dane z użyciem tego systemu.

Operatorzy usług kluczowych – kto to jest?

Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa dotyczy bowiem wyłącznie określonych w art. 4 tej ustawy podmiotów, a mianowicie:

  • urzędów,
  • instytutów,
  • spółek wykonujących zadania o charakterze użyteczności publicznej,
  • podmiotów świadczących usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa.

Oprócz tego zakresem regulacji ustawy objęci są:

  • operatorzy usług kluczowych – są to podmioty działające w dziedzinach wydobycia kopalin, energii elektrycznej oraz ciepła, względem których organ właściwy do spraw cyberbezpieczeństwa wydał decyzję o uznaniu za operatora usługi kluczowej,
  • dostawcy usług cyfrowych, m.in. chmury, usług dla przeglądarek czy platform handlowych (usługi te wyliczono w załączniku nr 2 do ustawy).
Uwaga

Jeżeli dany podmiot należy do kategorii objętej ustawą o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, wówczas podlega obowiązkom wynikającym z tej ustawy, niezależnie od tego, czy przetwarza dane osobowe.

Risk-based approach

Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa przewiduje, podobnie jak RODO, obowiązek szacowania ryzyka (risk-based approach). Otóż każdy operator usługi kluczowej ma obowiązek wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem w systemie informacyjnym wykorzystywanym do świadczenia usługi kluczowej, zapewniającego m.in.:

  • prowadzenie systematycznego szacowania ryzyka wystąpienia incydentu oraz zarządzanie tym ryzykiem;
  • wdrożenie odpowiednich i proporcjonalnych do oszacowanego ryzyka środków technicznych i organizacyjnych, uwzględniających najnowszy stan wiedzy.

Obowiązkiem operatora jest więc bieżąca analiza zagrożeń i podatności systemów informatycznych i odpowiednia reakcja na wyniki tej analizy. Tak, jak w przypadku RODO, obowiązuje to zasada rozliczalności, co oznacza, że operator będzie musiał wykazać zasadność stosowanych narzędzi.

Uwaga

Dobrym rozwiązaniem jest rozbudowanie wewnątrzzakładowych aktów prawnych dotyczących analizy ryzyka w związku z RODO o rozwiązania służące szacowaniu ryzyka pod kątem krajowego systemu cyberbezpieczeństwa.

Konieczne zgłaszanie incydentów zagrażających cyberbezpieczeństwu

Przypomnijmy, że o każdym naruszeniu ochrony danych osobowych należy poinformować – w ciągu 72 godzin – Prezesa UODO, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych. Podobne rozwiązanie jest przewidziane w ustawie o krajowym systemem cyberbezpieczeństwa.

Otóż podmiot podlegający tej ustawie ma obowiązek zgłaszania każdego incydentu, który ma lub może mieć niekorzystny wpływ na cyberbezpieczeństwo. Operator usługi kluczowej powinien zgłosić incydent poważny, nie później niż w ciągu 24 godzin od momentu jego wykrycia, w postaci elektronicznej do właściwego CSIRT MON, CSIRT NASK lub CSIRT GOV. Natomiast dostawca usługi cyfrowej powinien dokonać zgłoszenia incydentu niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin od momentu wykrycia, w postaci elektronicznej do właściwego CSIRT MON, CSIRT NASK lub CSIRT GOV.  Z kolei podmiot publiczny zgłasza incydent niezwłocznie, nie później niż w ciągu 24 godzin od momentu wykrycia, w postaci elektronicznej do właściwego CSIRT MON, CSIRT NASK lub CSIRT GOV.

Uwaga

Dostawca usługi cyfrowej nie musi dokonywać zgłoszenia, gdy nie posiada informacji pozwalających na ocenę istotności wpływu incydentu na świadczenie usługi cyfrowej. Wyjątek ten nie dotyczy pozostałych podmiotów podlegających ustawie o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.

Nie każdy incydent podlega zgłoszeniu. Zgłosić należy wyłącznie

  • incydent poważny – czyli taki, który powoduje lub może spowodować poważne obniżenie jakości lub przerwanie ciągłości świadczenia usługi kluczowej;
  • incydent istotny – taki, który ma istotny wpływ na świadczenie usługi cyfrowej w rozumieniu art. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/151 z dnia 30 stycznia 2018 roku.

Usługi dostarczane podmiotom podlegającym KSC muszą spełniać odpowiednie warunki

Co istotne, ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa może obowiązywać również dla innych podmiotów, jeżeli dostarczają one usługi w zakresie cyberbezpieczeństwa dla operatorów usług kluczowych czy dostawców usług cyfrowych. Podmioty te muszą wówczas spełnić dodatkowe wymogi. Zostaną one uregulowane w rozporządzeniu ministra do spraw informatyzacji, w którym z uwzględnieniem Polskich Norm będą określone warunki organizacyjne i techniczne oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa dla takich podmiotów świadczących usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa.

Rozwiązanie to nie stoi w sprzeczności do RODO. W motywie 49 preambuły wskazano bowiem, że przetwarzanie danych osobowych w zakresie bezwzględnie niezbędnym i proporcjonalnym do zapewnienia bezpieczeństwa sieci i informacji należy do prawnie uzasadnionych interesów administratora, którego sprawa dotyczy.

Przykład

Przykładowe rozwiązania, jakie mogą być stosowane przez podmioty dostarczające usługi podmiotom podlegającym krajowemu systemowi cyberbezpieczeństwa:

  • zapobieganie nieuprawnionemu dostępowi do sieci łączności elektronicznej,
  • przeciwdziałanie rozprowadzaniu złośliwych kodów,
  • przerywanie ataków typu „odmowa usługi”
  • przeciwdziałanie uszkodzeniu systemów komputerowych i systemów łączności elektronicznej.

Podmioty te powinny liczyć się z tym, że administratorzy danych osobowych, którzy korzystają z ich usług, a jednocześnie podlegają krajowemu systemowi cyberbezpieczeństwa, będą w swoisty sposób audytowani przez tych administratorów w kontekście spełniania tych wymogów.

Wysokie kary za nieprzestrzeganie ustawy

Podobnie jak RODO, niestety nowa ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa przewiduje wysokie kary finansowe za nieprzestrzeganie przewidzianych w niej obowiązków. Kary wynoszą:

  • od 15.000,00 złotych do 200.000,00 złotych za m.in. nieprzeprowadzanie systematycznego szacowania ryzyka (do 150.000,00 złotych) czy nieprzeprowadzanie audytu (do 50.000,00 złotych);
  • do 1.000.000,00 złotych w przypadku gdy w wyniku kontroli organ właściwy do spraw cyberbezpieczeństwa stwierdzi, że operator usługi kluczowej albo dostawca usługi cyfrowej uporczywie narusza przepisy ustawy, powodując bezpośrednie i poważne zagrożenie cyberbezpieczeństwa dla obronności, bezpieczeństwa państwa, bezpieczeństwa i porządku publicznego lub życia i zdrowia ludzi albo zagrożenie wywołania poważnej szkody majątkowej lub poważnych utrudnień w świadczeniu usług kluczowych.
Podstawa prawna: 
  • Ustawa z 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U. 2018 poz. 1560).
Marcin Sarna

Autor: Marcin Sarna

Radca prawny, ekspert z zakresu ochrony danych osobowych. Specjalizuje się również w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych, w szczególności świadcząc pomoc prawną dla producentów maszyn i urządzeń, przedsiębiorców funkcjonujących w branży usługowej i w sektorze energetycznym.

WIDEOSZKOLENIA »

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.

14.06.2024 czytaj więcej »

ZMIANY W PRAWIE »

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x