Tak, gdyż wskazane informacje są niezbędne do kontrolowania organu wykonawczego gminy.
Przetwarzanie danych jest dopuszczalne, gdy spełniona jest choćby jedna z przesłanek wymienionych w art. 6 ust. 1 RODO, w szczególności gdy jest to niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (lit. c). W ustawach samorządowych brak jest regulacji, które by wyraźnie wskazywały do jakich informacji i jakich danych osobowych mogą mieć dostęp radni w ramach wykonywania powierzonych ustawowo zadań. Przepisy te wprost nie upoważniają radnych do wykonywania operacji na danych osobowych.
Niemniej jednak rada gminy pełni funkcję stanowiącą i kontrolną (art. 15 ustawy o samorządzie gminnym). Co do zasady funkcja kontrolna rady realizowana jest poprzez powołanie komisji rewizyjnej. Dlatego też uznaje się, że radni mogą mieć możliwość dostępu do danych osobowych w ramach prac komisji rewizyjnej, jeżeli jest to im niezbędne do zrealizowania zadań kontrolnych. W przypadku interpelacji, która może pełnić różne funkcje tj. może być narzędziem kontroli nad organem wykonawczym gminy, sposobem dotarcia do określonych informacji, czy formą interwencji podjętą na prośbę konkretnego mieszkańca należy ostrożnie podchodzić do udostępniania danych osobowych.
Jednakże w przypadku żądania udostępnienia danych nabywcy gminnej nieruchomości (w zakresie imienia i nazwiska) należy wskazać, że tego rodzaju dane to dane podstawowe z punktu widzenia możliwości dokonania kontroli organu wykonawczego gminy co do prawidłowości gospodarowania mieniem komunalnym. Wobec tego uzyskanie tychże danych można uznać za niezbędne dla wykonania przez radnego ustawowo nałożonych zadań w zakresie kontroli organu wykonawczego w ramach interpelacji.
Ponadto radny jak każdy inny obywatel może skorzystać z prawa dostępu do informacji publicznej, a niewątpliwie informacja o nabywcy działki będącej własnością gminy jako dotycząca majątku publicznego stanowi informację publiczną (art. 2, art. 6 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej). Wobec tego w zależności od treści pisma radnego może istnieć konieczność jego rozpatrzenia na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Zapewnienie radnemu dostępu do informacji w trybie określonym w statucie tej jednostki (np. w drodze interpelacji) nie wyłącza bowiem możliwości skorzystania przez niego z trybu opartego na ustawie o dostępie do informacji publicznej (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 grudnia 2013 r., I OSK 2026/13). Wprawdzie prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w m. in. ze względu na prawo do prywatności osoby fizycznej, jednakże ograniczenie to nie dotyczy osób które zrezygnowały z prawa do prywatności oraz osób które pełnią funkcje publiczne, jeśli informacja ma związek z ich pełnieniem (art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej). Ponadto w orzecznictwie wypracowano stanowisko, że ujawnienie w trybie dostępu do informacji publicznej imion i nazwisk osób, zawierających umowy cywilnoprawne z jednostkami samorządu terytorialnego, nie narusza prawa do prywatności tych osób.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl