Dane beneficjentów rzeczywistych nie powinny być w pełni jawne – stanowisko takie, w oparciu o wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE, przedstawił Rzecznik Praw Obywatelskich. Ograniczenie jawności powinno dotyczyć nie tylko Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, ale także innych rejestrów publicznych.
Przypomnijmy, że Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) służy do gromadzenia danych osób, które sprawują kontrolę nad różnego rodzaju organizacjami np. spółkami, spółdzielniami, stowarzyszeniami, fundacjami. Są to tzw. beneficjenci rzeczywiści czyli osoby fizyczne, które dzięki posiadanym uprawnieniom, wynikającym z uwarunkowań prawnych lub faktycznych, sprawują bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad daną organizacją.
Beneficjent rzeczywisty to np.:
udziałowiec w spółce,
wspólnik z uprawnieniem do reprezentacji,
fundator fundacji
członek zarządu stowarzyszenia.
Celem tego rejestru jest przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
Rejestr powstał na mocy ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, w wykonaniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. Art. 30 ust. 5 tej dyrektywy przewidywał pewną jawność danych beneficjentów rzeczywistych zgromadzonych w rejestrze. Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 22 listopada 2022 r. w połączonych sprawach C-37/20 i C-601/20 stwierdził jednak jego nieważność. W ocenie Trybunału pełna jawność danych nadmiernie ingerowała w prawo do prywatności i ochrony danych osobowych beneficjentów rzeczywistych.
Dodatkowo w wyroku z 9 marca 2023 r. w sprawie L.B. przeciwko Węgrom (skarga nr 36345/16) TSUE stwierdził, że publikacja na stronie internetowej organu podatkowego danych osobowych dłużników podatkowych również stanowi nadmierną ingerencję w ich prywatność.
Jakie wnioski płyną z tych orzeczeń?
Otóż konieczna jest nowelizacja krajowych regulacji przewidujących możliwość nieograniczonego udostępniania danych z CRBR, zwłaszcza za pośrednictwem internetu. W ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich wnioski z tego wyroku należy odnieść także do innych rejestrów publicznych np. Centralnego Rejestru Umów.
Największe zagrożenie wiąże się z udostępnianiem numerów PESEL, co rodzi ryzyko kradzieży tożsamości.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl