Aktualny

Deepfake z Rafałem Brzoską i Omeną Mensah - Meta cofa skargi na postanowienia UODO

Dodano: 26 marca 2025
4a49e54d8df68248e80c47a9b4b6a9ac907c407a-xlarge (72)

Meta Platforms Ireland Limited wycofała odwołania od decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z 5 sierpnia 2024 roku dotyczących Rafała Brzoski oraz Omeny Mensah. W Portalu PoradyODO przybliżamy kulisy sprawy.

Deepfake z Rafałem Brzoską i Omeną Mensah

Prezes UODO, Mirosław Wróblewski, nakazał firmie Meta wstrzymanie na trzy miesiące wyświetlania na Facebooku i Instagramie w Polsce fałszywych reklam typu deepfake, które wykorzystywały rzeczywiste dane oraz wizerunki Rafała Brzoski i Omeny Mensah. W reklamach wykorzystywano zmodyfikowany przy pomocy technologii deepfake wizerunek Rafała Brzoski, aby namawiać do korzystania z platform inwestycyjnych. Natomiast reklamy z Omeną Mensah zawierały nieprawdziwe informacje o jej rzekomym pobiciu przez męża, śmierci oraz zatrzymaniu przez policję.

Spółka meta wycofuje skargę dotyczącą fałszywych reklam

Firma, nie zgadzając się rozstrzygnięciem, złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z prośbą o stwierdzenie ich nieważności lub ich uchwałę.
Jednakże teraz postanowiła wycofać skargę, a WSA w Warszawie, uwzględniając to żądanie, umorzył postępowanie na podstawie art. 161 § 1 pkt 1 oraz § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Walka z oszustwami na Facebooku i Instagramie

W sierpniowych postanowieniach Prezes UODO zwrócił uwagę na problem deepfake. Zjawisko to bardzo szkodliwy wpływ i naruszać osobistą godność. W przypadku Rafała Brzoski, mogą one także prowadzić do podjęcia niekorzystnych decyzji finansowych przez osoby, które zapoznają się z tymi treściami. Takie nielegalne wykorzystanie wizerunku może stanowić zagrożenie dla szerokiego kręgu odbiorców.

Prezes UODO zaznaczył również, że autorzy deepfejków celowo atakują znane postacie, wykorzystując ich popularność do zwiększenia zainteresowania i klikalności wśród użytkowników, co jednak szkodzi społecznemu postrzeganiu działalności osób publicznych i podważa ich reputację. W związku z tym Prezes UODO z zainteresowaniem przygląda się rozwiązaniom, które wprowadza Meta w odpowiedzi na ten problem.

  • Serwis UODO

Słowa kluczowe:
deepfake Rafał Brzoska

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x