Czekają nas istotne zmiany w funkcjonowaniu organów administracji publicznej, w tym w postępowaniu administracyjnym. Wiążą się ona z elektronizacją funkcjonowania podmiotów publicznych. Nowe przepisy zmierzają do wdrożenia reguły domyślności cyfrowej w urzędach. Sprawdź, jakie rozwiązania przewidziano w projekcie nowej ustawy.
Zasada domyślności cyfrowej ma ułatwić kontakt z urzędami i załatwianie spraw drogą elektroniczną. Dlatego ustawa, której projekt został właśnie opublikowany, zmierza do uchylenia rozwiązań, które wymagają załatwiania spraw wyłącznie drogą papierową. Nowe rozwiązania prawne zostały opracowane w duchu następujących zasad.
Zasada prymatu komunikacji elektronicznej |
Każdy obywatel ma mieć możliwość złożenia dokumentu w postaci elektronicznej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. |
Zasada jednoczesnego dopuszczenia stosowania podpisów państwowych w przypadku stosowania podpisu kwalifikowanego w usługach publicznych |
Każdy dokument wnoszony do organu administracji publicznej może być podpisany wybranym przez obywatela podpisem elektronicznym:
|
Zasada jednego źródła danych |
Dane przetwarzane przez organy administracji publicznej powinny być zgromadzone w jednym rejestrze dostępnym dla tych organów. |
Zasada nadrzędności wewnątrzadministracyjnego obiegu danych |
W każdym systemie teleinformatycznym powinna być zapewniona możliwość przekazywania danych innym organom na potrzeby realizowanych przez te podmioty zadań publicznych. |
Zasada jednokrotnego przekazania danych |
Organy powinny żądać przekazania danych przez obywateli w jednej postaci. Nie można np. żądać podania na papierze danych podanych już elektronicznie. |
Zasada jednolitej komunikacji |
Informacje i elektroniczne usługi publiczne udostępniane przez organy administracji publicznej powinny być prezentowane obywatelom w systemie IT według ujednoliconego standardu. |
Zasada racjonalnego finansowo przetwarzania danych |
Nowe przepisy zmierzają do zmniejszenia liczby systemów teleinformatycznych, a w konsekwencji do redukcji kosztów utrzymania administracji publicznej. |
Aby zrealizować te reguły, w projekcie przewidziano następujące rozwiązania:
jednolita definicja rejestru publicznego – dotyczy każdego zbioru danych o uporządkowanej strukturze prowadzonego przez podmiot realizujący zadania publiczne;
na nowo zdefiniowana interoperacyjność i Krajowe Ramy Interoperacyjności (KRI), dana, dana referencyjna, referencyjny rejestr publiczny;
nowa definicja – Architektura Informacyjna Państwa (to formalny opis zorganizowania systemów teleinformatycznych i zasobów informacyjnych państwa, relacji między nimi oraz metod zarządzania ich rozwojem);
kolejne nowe pojęcie - elektroniczna usługa publiczna (działanie podejmowane przez podmiot realizujący zadania publiczne, realizowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, polegające na umożliwieniu usługobiorcy realizacji obowiązku lub uprawnienia określonego przepisem prawa);
zasady prowadzenia rejestru publicznego (rejestr ma być prowadzony w systemie IT, zgodnie z minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych i wymiany danych w postaci elektronicznej; podmiot publiczny musi zapewnić kompletnoś
, aktualnoś
, dostępnoś
cyfrową i zgodnoś
z obowiązującym prawem danych przetwarzanych w rejestrze oraz do dostarczania danych do tego rejestru oraz udostępniania danych z tego rejestru drogą elektroniczną);
obowiązek korzystania z danych referencyjnych przy realizacji zadań publicznych przez podmiot publiczny;
powstanie Komitetu do spraw Cyfryzacji, który zastąpi dotychczas funkcjonujący Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji.
Kolejne zmiany wprowadzają domyślność cyfrową w postępowaniu administracyjnym:
czynny udział strony w postępowaniu administracyjnym będzieć realizowany także elektronicznie (nowelizacja art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego),
organy administracji publicznej powinny działać w oparciu o posiadane przez siebie dane oraz dane zgromadzone przez inne organy administracji publicznej, w szczególności o dane z referencyjnych rejestrów publicznych (będą więc ograniczać niezbędnego minimum swoje żądania, w zakresie dostarczania danych, kierowane do stron oraz innych uczestników postępowań),
w przypadku konieczności pozyskania danych od strony lub innego uczestnika postępowania, organy musi dążyć do zapewnienia zapewniających minimalną uciążliwość takiego przekazania,
wprowadzona zostanie zasada prowadzenia i załatwiania spraw przy wykorzystaniu pism utrwalonych w postaci elektronicznej (w tym także z wykorzystaniem elektronicznych usług publicznych),
gdy do załatwienia sprawy wymagane będzie osobiste stawiennictwo, wówczas będzie można skorzystać ze środków komunikacji na odległość umożliwiających jednoczesną transmisję dźwięku i obrazu,
wnoszenie podań (żądań, wyjaśnień, odwołań, zażaleń) będzie możliwe drogą elektroniczną - na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej na adres do doręczeń elektronicznych lub za pośrednictwem konta w systemie teleinformatycznym organu administracji publicznej,
strona będzie miała możliwość uzyskania dostępu do elektronicznych kopii pism w postaci elektronicznej oraz zapisów dźwięku i obrazu, które zostały sporządzone na potrzeby sprawy,
świadka będzie można przesłuchać przy użyciu środków porozumiewania się na odległość umożliwiających jednoczesną transmisję dźwięku i obrazu,
Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ich ogłoszenia.
projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl