Prawdopodobnie niebawem doczekamy się uregulowania zasad kontroli trzeźwości. To bardzo ważne narzędzie pracodawcy, które wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych. Nowelizacja Kodeksu pracy dotycząca tej kwestii jest już po pierwszym czytaniu w Sejmie. Sprawdź, jak zostanie uregulowana kontrola trzeźwości pracowników w kontekście RODO.
Kontrola trzeźwości pracowników wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych. Informacja o trzeźwości stanowi bowiem daną osobową. Co więcej, jest to dana szczególnej kategorii ujawniająca informacje o stanie zdrowia. Stąd konieczne jest uregulowanie tego zagadnienia na poziomie ustawy. Tak się
Przeczytaj także: Kontrola trzeźwości pracownika – na jakiej podstawie przetwarzać jego dane osobowe
Kontrola trzeźwości i związane z nią przetwarzanie danych osobowych będzie możliwa tylko w razie konieczności:
Jedynie w takich celach będzie można przetwarzać dane osobowe w związku z kontrolą trzeźwości pracowników.
Pracodawca będzie mógł kontrolować trzeźwość nie tylko pracowników. Kontrolą będzie można objąć współpracowników wykonujących czynności na rzecz zatrudniającego:
Pracodawca będzie przeprowadzał kontrolę trzeźwości pracownika na dwa sposoby, a mianowicie:
Sposoby te zostaną doprecyzowane w rozporządzeniu Ministra Zdrowia. Natomiast szczegóły dotyczące kontroli trzeźwości zostaną ujęte przez pracodawcę w:
Pracodawca będzie musiał określić:
O wprowadzeniu zasad kontroli trzeźwości pracodawca będzie musiał poinformować pracowników. Informację trzeba będzie przekazać nie później niż na 2 tygodnie przed rozpoczęciem ich stosowania. Poza tym o zasadach kontroli trzeźwości trzeba będzie zawiadomić każdego nowego pracownika przed dopuszczeniem do pracy.
Wskazana informacja powinna przybrać postać wyciągu ze wspomnianego układu zbiorowego, regulaminu pracy lub obwieszczenia – pisemnego lub elektronicznego.
Pracownik będzie także informowany o przyczynach ewentualnego niedopuszczenia do pracy w przypadku stwierdzenia czy podejrzenia nietrzeźwości.
W nowych przepisach zostanie uregulowane miejsce i okres przechowywania informacji o wynikach kontroli trzeźwości. Będzie to zarazem okres retencji znajdujących się w niej danych osobowych. Wspomniana informacja będzie zawierała dane o:
Informację trzeba będzie złożyć do akt osobowych pracownika. Okres przechowywania wyniesie rok od dnia zebrania danych o badaniu. Jeżeli jednak zostaną one wykorzystane jako podstawa wymierzenia kary porządkowej, wówczas ich usunięcie nastąpi w momencie uznania kary za niebyłą – czyli po roku nienagannej pracy. Oprócz tego okres przechowywania będzie przedłużony do dnia prawomocnego zakończenia postępowania, jeżeli informacja będzie mogła stanowić albo stanie się dowodem w postępowaniu np. cywilnym lub karnym.
Po upływie okresu retencji informacje należy usunąć z akt osobowych i zniszczyć.
Niezależnie od powyższego pracodawca a także pracownik (w przypadku niedopuszczenia do pracy) będzie mógł zażądać kontroli trzeźwości przez podmiot zewnętrzny. Będzie to badanie metodą nielaboratoryjną przeprowadzane przez organ powołany do ochrony porządku publicznego (np. Policję). Jeśli zaś:
wówczas organ będzie mógł zlecić przeprowadzenie badania krwi lub moczu.
Pisemna informacja o wynikach badania będzie składana do akt osobowych i przechowywana przez taki sam czas, jak w przypadku badania wewnętrznego. Będzie ona zawierała
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl