Numer PESEL to niewątpliwie jeden z najważniejszych rodzajów danych osobowych, służący do identyfikacji osób i pozwalający na dokonywanie wielu czynności. Nowe przepisy pozwalają na nadawanie numerów PESEL obywatelom Ukrainy, którzy przybyli do Polski w związku z rosyjską agresją. Sprawdź, na jakich zasadach.
Numer PESEL może być nadany tym obywatelom Ukrainy, którzy przybyli do Polski nie wcześniej niż 24 lutego 2022 r. w związku z agresją rosyjską, a ich wjazd został zarejestrowany przez Straż Graniczną. Co istotne, musi być to wjazd bezpośrednio z terytorium Ukrainy.
Numeru PESEL w uproszczonym trybie nie mogą otrzymać obywatele:
Obowiązki w zakresie nadania numeru PESEL spoczywają na organie wykonawczym gminy, czyli wójcie, burmistrzu lub prezydencie miasta. Właśnie ten organ ma przyjąć wniosek (papierowy lub elektroniczny) niezależnie od tego, w jakim miejscu w Polsce przebywa aktualnie wnioskodawca. Przy czym wniosek może być sporządzony przez Ukraińca, ale też przez pomagającego mu pracownika urzędu gminy.
Właśnie te organy będą miały status administratorów danych osobowych Ukraińców w związku z prowadzeniem postępowania o nadanie numeru PESEL.
We wniosku o nadanie numeru PESEL znajdą się oczywiście dane osobowe takie jak m.in.:
Pełny katalog danych osobowych (obligatoryjnych i fakultatywnych) we wniosku o nadanie numeru PESEL został uregulowany w art. 4 ust. 4 i 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Co istotne, dane te mają podlegać transliteracji.
Wzór wniosku o nadanie numeru PESEL dla obywatela Ukrainy jest dostępny w języku polskim i: ukraińskim lub rosyjskim. Kliknij tutaj, aby go pobrać>>
Oprócz tego od obywatela Ukrainy pobrane zostaną dane biometryczne w postaci odcisków palców. Pobranie będzie następowało na takich samych zasadach, jak w przypadku dowodu osobistego. Nie będzie to jednak dotyczyło osoby:
Organ gminy musi także sprawdzić tożsamość obywatela Ukrainy wnioskującego o nadanie numeru PESEL. W tym celu powinien zażądać wglądu do:
Możliwa będzie weryfikacja nawet na podstawie unieważnionego dokumentu, jeżeli umożliwi on ustalenie tożsamości.
Co istotne, organ gminy powinien sporządzić kopię dokumentu wykorzystanego do weryfikacji i przechowywać go wraz z wnioskiem o nadanie numeru PESEL.
Dodatkowo możliwe jest sprawdzenie wnioskodawcy w rejestrze obywateli Ukrainy, którzy przybyli do Polski bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z rosyjską agresją. Rejestr ten jest prowadzony przez Komendanta Straży Granicznej.
Wiemy już, że organ gminy będzie przetwarzał w szerokim zakresie dane osobowe Ukraińców. To oznacza liczne obowiązki na gruncie RODO, a wśród nich obowiązek informacyjny.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl