NIK przeprowadziła kontrole dotyczące ochrony danych osobowych w niektórych samorządach w województwie podlaskim. Niestety wyniki kontroli wskazują na liczne nieprawidłowości. W związku z tym zapowiedziano kontrole RODO w samorządach w całym kraju.
Kontrolerzy NIK stwierdzili nieprawidłowości m.in. w zakresie przetwarzania danych osobowych w ramach poczty e-mail. Naruszenia dotyczyły przetwarzania danych osobowych:
identyfikacyjnych i kontaktowych (imiona, nazwiska, adresy, numery PESEL, numery telefonów)
stanie zdrowia m.in. wyników badań lekarskich
korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej,
sytuacji rodzinnej (np. diagnozy w poradniach psychologiczno-pedagogicznych),
zatrudnieniu i wynagrodzeniu.
Polegały one na tym, że dane te przetwarzano w e-mailach utworzonych nawet kilkanaście lat temu w ramach darmowych, komercyjnych usług (domeny wp.pl, poczta.onet.pl, gmail.com). Były to zarówno e-maile jednostek jak i ich pracowników. Z dostawcami tych usług nie zostały zawarte umowy powierzenia przetwarzania danych. Na takie niezabezpieczone skrzynki e-mail wpływały wiadomości z ministerstw, organów nadzoru oraz instytucji nadrzędnych. Co oczywiste, takie wiadomości mogły zawierać liczne dane osobowe, w tym szczególnej kategorii.
Korzystanie przez jednostki samorządowe z darmowego hostingu e-mail generuje zagrożenie dla bezpieczeństwa danych osobowych, ale też podważa zaufanie do instytucji publicznych.
W ocenie NIK nieprawidłowości dotyczące przetwarzania danych osobowych w poczcie e-mail mogą dotyczyć licznych jednostek w całym kraju, w tym szkół i placówek oświatowych, publicznych zakładów opieki zdrowotnej i ośrodków pomocy społecznej. Ryzyko wystąpienia takich naruszeń dotyczy także ośrodków kultury, bibliotek, powiatowych inspektorów nadzoru budowlanego, powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych, domów pomocy społecznej, powiatowych centrów pomocy rodzinie, przychodni psychologiczno-pedagogicznych czy centrów usług wspólnych. Nieprawidłowości mogą obejmować nawet kilkanaście tysięcy takich jednostek.
Kolejne zarzuty dotyczyły zbyt długiego okresu przechowywania oświadczeń majątkowych w Biuletynie Informacji Publicznej. Zdarzało się, że w BIP przechowywano oświadczenia majątkowe nawet z 2002 r.
Okres przechowywania oświadczeń majątkowych w Biuletynie Informacji Publicznej wynosi 6 lat.
W toku kontroli stwierdzono również, że obrady rad gminy były transmitowane na niezabezpieczonych portalach społecznościowych.
Jak wskazuje NIK, skala nieprawidłowości jest na tyle duża, że konieczne jest przeprowadzenie tego typu kontroli we wszystkich samorządach w kraju.
Samorzad.pap.pl
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl