Aktualny

Wspólna działalność socjalna a RODO

Sebastian Kryczka

Autor: Sebastian Kryczka

Dodano: 8 kwietnia 2021
Wspólna działalność socjalna a RODO

Elektroniczna dokumentacja pracownicza to nowość w obrocie prawa pracy. Dowiedz się, jak zadbać o bezpieczeństwo przetwarzanych w niej danych osobowych.

Pracodawcy mają możliwość prowadzenia wspólnej działalności socjalnej na warunkach określonych w umowie. Wiąże się to oczywiście z przetwarzaniem danych osobowych przez więcej niż jednego pracodawcę. Wyjaśniamy, co to oznacza w kontekście RODO.

Każdy pracodawca jako ADO

Podstawą prowadzenia wspólnej działalności socjalnej jest umowa. Może ona zawierać stosowne postanowienia odnoszące się do kwestii właściwego przepływu i przetwarzania danych osobowych.

W związku ze wspólną działalnością socjalną niekiedy okaże się, że tylko jeden z pracodawców będzie wykonywał zadania w zakresie administrowania funduszem.

Przykład

Utworzono wspólny ZFŚS dla urzędu gminy i czterech szkół, postanawiając jednocześnie, że to urząd gminy będzie wykonywał zadania z zakresu administrowania funduszem.

Niezależnie od tego w każdym przypadku prowadzenia wspólnej działalności socjalnej każdy pracodawca ma status administratora danych osobowych. Dysponuje bowiem własnym celem i podstawą przetwarzania danych osobowych, m.in. beneficjentów funduszu.

Współadministrowanie, a nie powierzenie

Jeżeli co najmniej dwóch administratorów wspólnie ustala cele i sposoby przetwarzania, są oni współadministratorami. W przypadku pracodawców prowadzących wspólną działalność socjalną dochodzi więc do współadministrowania (art. 26 RODO). Dlatego niewłaściwym rozwiązaniem byłoby zawieranie pomiędzy tymi pracodawcami umów powierzenia przetwarzania danych.

Uwaga

Konieczne jest natomiast określenie odpowiednich zakresów odpowiedzialności pracodawców dotyczącej wypełniania obowiązków wynikających z RODO. Zasadnicza część tych uzgodnień musi być udostępniona podmiotom danych, w szczególności beneficjentom ZFŚS. Udostępnić należy także punkt kontaktowy dla osób, których dotyczą dane.

Kto wypełnia obowiązek informacyjny

Jednym z najistotniejszych obowiązków pracodawców prowadzących wspólną działalność socjalną jest wypełnienie obowiązku informacyjnego względem osób uprawnionych do korzystania z ZFŚS – w zakresie wynikającym z:

  • art. 13 RODO (jeżeli dane pozyskiwane są bezpośrednio od osób, których dotyczą, np. od wnioskodawców);
  • art. 14 RODO (jeśli dane pozyskiwane są w inny sposób niż od osób, których dotyczą np. dane osobowe członków rodzin wnioskodawców pozyskiwane od wnioskodawców).

W ramach wspólnych uzgodnień można ustalić, który z pracodawców będzie realizował obowiązek informacyjny względem beneficjentów. Niezależnie od tego w treści informacji jako administratorów danych osobowych należy podać wszystkich pracodawców prowadzących wspólną działalność socjalną.

Uwaga

Analogiczne uwagi można poczynić w odniesieniu do informowania podmiotów danych o naruszeniach ochrony danych osobowych, jak również do realizowania praw podmiotów danych, niezależnie od tego, od którego pracodawcy podmiot danych żąda realizacji swoich praw.

Upoważnienia do przetwarzania danych w ramach ZFŚS

Istotnym zadaniem pracodawców wspólnie administrujących funduszem socjalnym jest wydanie stosownych upoważnień do przetwarzania danych osobowych. Obowiązki te może przejąć jeden z pracodawców w ramach wspomnianych uzgodnień współadministratorów danych. Upoważnienia powinny być udzielone np. członkom komisji socjalnej wykonującej czynności obsługowe i doradcze w zakresie administrowania funduszem.

Sebastian Kryczka

Autor: Sebastian Kryczka

Prawnik, absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Ma na swoim koncie współpracę m.in. z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej, Dolnośląską Komisją Ochrony Pracy oraz czołowymi firmami wydawniczymi. Jest m.in. współautorem komentarza do Kodeksu pracy, autorem komentarza do ustawy o PIP, jak również komentarzy do kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do Kodeksu pracy.

WIDEOSZKOLENIA »

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.

14.06.2024 czytaj więcej »

ZMIANY W PRAWIE »

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x