Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) rozszerza katalog informacji, jakie trzeba podać osobie, której dane się pozyskuje. Sprawdź, kto będzie musiał realizować nowe obowiązki informacyjne. Poznaj odpowiedź na pytanie, czy musisz jeszcze raz informować swoich klientów o przysługujących im prawach i o tym, co dzieje się z ich danymi osobowymi.
Wciąż obowiązująca ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych ustanawia pewne obowiązki nałożone na administratora danych zwane łącznie potocznie obowiązkami informacyjnymi. Artykuł 24 i 25 ustawy wskazują, o czym administrator danych powinien poinformować osobę, której dane dotyczą. Obowiązek ten różni się w zależności od tego, czy administrator pozyskuje dane osobowe bezpośrednio od tej osoby, czy też od innego podmiotu. Jeżeli zbiera dane osobowe od osoby, której one dotyczą, musi ją poinformować o:
Obowiązek informacyjny wobec osób, od których dane są zbieranie, nie istnieje tylko, jeżeli:
Jeżeli administrator zbiera dane osobowe nie od osoby, której dotyczą, musi poinformować ją bezpośrednio po utrwaleniu zebranych danych o:
Obowiązek ten nie istnieje, gdy:
Nie trzeba informować osoby, której dane dotyczą, o powierzeniu danych innemu podmiotowi na podstawie umowy powierzenia.
Artykuły 13 i 14 RODO określają, jakie informacje powinny zostać przekazane osobie, której dane dotyczą i od której są zbierane (art. 13 RODO), oraz osobie, której dane dotyczą, ale zostały pozyskane z innego źródła (art. 14 RODO). Katalog informacji do przekazania jest znacznie bogatszy od tego w ramach „starego” obowiązku informacyjnego i obejmuje m.in. informacje o:
Podobnie jak w przypadku obecnych regulacji także RODO przewiduje wyjątki od obowiązku informacyjnego. Osoby, której dane dotyczą, nie trzeba informować, jeżeli dysponuje już ona tymi informacjami. Ten sam wyjątek ma zastosowanie do podmiotów, których dane zostały pozyskane od innych osób, ale w tym wypadku obowiązek informacyjny nie musi być spełniany także gdy:
Skoro więc:
to powstaje pytanie, czy po 25 maja 2018 r. wystarczy dochowywać nowego obowiązku informacyjnego wyłącznie wobec nowych osób, od których dane są pobierane, czy też trzeba ponownie wykonać obowiązek informacyjny wobec starych klientów, ale tym razem zgodnie z art. 13 lub 14 RODO? W mojej ocenie nie ma potrzeby powtarzania tego obowiązku.
Zgodnie z motywem 171 RODO, jeżeli przetwarzanie ma za podstawę zgodę w myśl dyrektywy 95/46/WE (czyli de facto zgoda została udzielona na podstawie obecnej polskiej ustawy o ochronie danych osobowych), osoba, której dane dotyczą, nie musi ponownie wyrażać zgody, jeżeli pierwotny sposób jej wyrażenia odpowiada warunkom RODO. Dzięki temu administrator może kontynuować przetwarzanie danych po dacie rozpoczęcia stosowania RODO. Wydaje się, że nie ma powodu, aby podobnej zasady nie stosować w stosunku do obowiązku informacyjnego.
Trzeba zwrócić uwagę na zasadę aktualności, która nakazuje opierać się na przepisach obowiązujących w chwili wydawania decyzji, a nie na przepisach zmienionych w późniejszym czasie. Mówiąc wprost, zmiana przepisów dotyczących obowiązków informacyjnych nie może skutkować zmianą oceny prawidłowości dopełnienia obowiązku informacyjnego przed 25 maja 2018 r., skoro w tamtym okresie przepisy RODO nie obowiązywały. Względy racjonalności nakazują też założyć, że gdyby unijny prawodawca chciał obciążyć administratorów danych tak pracochłonnym i kosztownym obowiązkiem, to zapisałby go wprost w przepisach RODO.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl