Nie. Ochotnicza straż pożarna nie musi wyznaczać inspektora ochrony danych.
Administrator i podmiot przetwarzający wyznaczają inspektora ochrony danych, jeżeli:
przetwarzania dokonują organ lub podmiot publiczny, z wyjątkiem sądów w zakresie sprawowania przez nie wymiaru sprawiedliwości;
główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na operacjach przetwarzania, które ze względu na swój charakter, zakres lub cele wymagają regularnego i systematycznego monitorowania osób, których dane dotyczą, na dużą skalę; lub
główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych, o których mowa w art. 9, lub danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i czynów zabronionych, o czym mowa w art. 10 RODO (art. 37 ust. 1 RODO).
W przypadku ochotniczej straży pożarnej można z góry wykluczyć zastosowanie drugiej i trzeciej przesłanki obligatoryjnego wyznaczenia IOD. Pozostaje więc analiza pierwszej z przesłanek.
I tak, przez organy i podmioty publiczne obowiązane do wyznaczenia inspektora rozumie się:
jednostki sektora finansów publicznych;
instytuty badawcze;
Narodowy Bank Polski (art. 9 ustawy o ochronie danych osobowych).
Należy zatem odpowiedzieć na pytanie, czy OSP stanowi jednostkę sektora finansów publicznych.
W kontekście istnienia obowiązku wyznaczenia IOD istotne jest, że sektor finansów publicznych tworzą:
organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
związki metropolitalne;
jednostki budżetowe;
samorządowe zakłady budżetowe;
agencje wykonawcze;
instytucje gospodarki budżetowej;
państwowe fundusze celowe;
Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
Narodowy Fundusz Zdrowia;
samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
uczelnie publiczne;
Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
państwowe i samorządowe instytucje kultury;
inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego (art. 9 ustawy o finansach publicznych).
Ochotnicza straż pożarna i związek ochotniczych straży pożarnych funkcjonują w oparciu o przepisy Prawa o stowarzyszeniach (art. 19 ust. 1 ustawy o ochronie przeciwpożarowej). W myśl art. 3 ust 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacjami pozarządowymi są niebędące jednostkami sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia. Z powyższego wynika, że OSP będące stowarzyszeniem powinno być zakwalifikowane jako organizacja pozarządowa, co z tym idzie - nie stanowi jednostki sektora finansów publicznych. W konsekwencji w jednostce tej wyznaczenie inspektora ochrony danych nie jest obowiązkowe.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl