Tak. Zdjęcia pracowników, za wyjątkiem przypadków określonych w przepisach szczególnych, nie należą do danych osobowych których pracodawca może żądać zarówno w procesie rekrutacji jak i od osoby już zatrudnionej. Brak bezpośredniej podstawy prawnej w przepisach prawa pracy dotyczącej przetwarzania zdjęć na potrzeby komunikatorów internetowych czy programów pocztowych powoduje, iż przetwarzanie zdjęć pracowników w ramach powyższych potrzeb nie powinno odbywać się wyłącznie na podstawie utrwalonych w firmie zwyczajów ale w oparciu o zgodę pracownika na przetwarzanie jego wizerunku na potrzeby komunikacji funkcjonującej u pracodawcy.
Pracodawca ma prawo żądać od kandydata na pracownika oraz od osoby już zatrudnionej określonych danych osobowych. Zaliczają się do nich między innymi: imię i nazwisko, data urodzenia, miejsce zamieszkania (adres do korespondencji), wykształcenie oraz przebieg dotychczasowego zatrudnienia. Udostępnienie powyższych danych przez osobę ubiegającą się o zatrudnienie jest jej obowiązkiem prawnym, tym samym pracodawca jako podmiot przyjmujący do pracy, będący administratorem tych danych ma prawo je przetwarzać na potrzeby procesu rekrutacji jak również późniejszego zatrudnienia.
Zakres danych osobowych jakich może oczekiwać pracodawca od osoby ubiegającej się o zatrudnienie jak i od osoby już zatrudnionej jest wyraźnie określony w przepisach prawa pracy. Za wyjątkiem przepisów szczególnych dotyczących przykładowo służby publicznej, które przewidują między innymi korzystanie z legitymacji służbowych, nie ma podstaw oczekiwania od kandydata na pracownika oraz osoby która już została zatrudniona udostępniania zdjęć.
W praktyce pracownicy udostępniają swój wizerunek utrwalany w formie zdjęć na etapie ubiegania się o zatrudnienie. Wyrażają wówczas zgodę na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby procesu rekrutacji. Nie oznacza to automatycznie, że zdjęcie może być wykorzystywane nadal przez pracodawcę na potrzeby funkcjonujących w firmie komunikatorów czy programów pocztowych. W przypadku gdy praktyką zakładową jest posługiwanie się zdjęciami w ramach wizytówek, którym towarzyszą dane osobowe takie jak imię i nazwisko, wówczas działaniem legalizującym przetwarzanie wizerunków na potrzeby wewnętrznej komunikacji będzie uzyskanie zgody pracownika niezależnie od tego, że fotografie nie są wykorzystywane w korespondencji zewnętrznej tylko służą do komunikowania się wyłącznie na szczeblu zakładu pracy.
Zwyczaje zakładowe czy obowiązujące zakładowe procedury prawa wewnętrznego nie stanowią wystarczającej podstawy prawnej do przetwarzania zdjęć pracowników bez obowiązku uzyskania zgody na takie przetwarzanie.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl