Aktualny

Co zrobić z przesyłką adresowaną do pracownika

Sebastian Kryczka

Autor: Sebastian Kryczka

Dodano: 3 lutego 2020
c1511248eb37a0d1fcc5ecf880e1a28fddf33e89-large
Pytanie:  Do pracownika przyszła korespondencja zaadresowana na firmę w następujący sposób: imię nazwisko – nazwa firmy. Pracownik przebywa na urlopie. Nie ma na kopercie klauzuli „poufne” czy „do rąk własnych”. Czy dyrektor firmy może otworzyć to pismo bez narażania się na konsekwencje?
Odpowiedź: 

Najlepszym rozwiązaniem będzie skontaktowanie się z pracownikiem przebywającym na urlopie w celu ustalenia możliwości otwarcia adresowanej do niego przesyłki. W przypadku gdy korespondencja ma związek z wykonywaną pracą - przykładowo pracownik prowadzi postępowanie z udziałem urzędu publicznego o którym mowa w pytaniu -  wówczas można rozważyć otworzenie korespondencji bez konsultacji z pracownikiem.

Korespondencja służbowa a prywatna

Pracownicy mogą otrzymywać korespondencję zarówno w tradycyjnej formie - przesyłki pocztowej jak również w ramach korespondencji elektronicznej odbieranej z wykorzystaniem komputera, tabletu czy smartfona. Korespondencję pracownika można podzielić na służbową oraz prywatną.

W przypadku korespondencji służbowej realizowanej w formie elektronicznej pracodawca ma prawo wprowadzenia monitoringu takiej poczty - jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy. Przepisy nie przewidują bezpośrednio możliwości wprowadzenia monitoringu względem poczty w formie tradycyjnej - wydaje się jednak, że może być on wprowadzony jeżeli jego zastosowanie jest niezbędne do realizacji wcześniej wskazanych celów.

Tajemnica korespondencji chroniona Konstytucją

W praktyce nie można wykluczyć sytuacji, kiedy to pracownik przebywający w ramach usprawiedliwionej nieobecności poza zakładem pracy - przykładowo w ramach urlopu czy dłuższego zwolnienia lekarskiego, otrzyma korespondencję adresowaną do zakładu pracy - jednak adresowaną na niego imiennie. W takim przypadku pracodawca może mieć uzasadnione wątpliwości w zakresie prawidłowego postępowania z przesyłką. Problem dotyczy bowiem szeroko rozumianej tajemnicy korespondencji. Korespondencja o charakterze prywatnym, w tym odnosząca się do pracowników zalicza się do dóbr osobistych o czym świadczy art. 49 Konstytucji RP gwarantujący wszystkim ochronę tajemnicy w zakresie komunikowania się a ograniczenia w tym zakresie mogą być wprowadzane przepisami rangi ustawowej.

Uwaga

Tajemnica korespondencji rozciąga się na korespondencję listowną w klasycznej formie (papierowej) jak i na treści przesyłane za pomocą urządzeń umożliwiających elektroniczne porozumiewanie się na odległość – np. poczta elektroniczna.

Rekomendowany kontakt z nieobecnym pracownikiem

W przypadku, o którym mowa w pytaniu, pracodawca, chcąc uniknąć zarzutu naruszenia dóbr osobistych pracownika - w ramach szeroko rozumianej tajemnicy korespondencji, powinien skontaktować się z pracownikiem - nie tyle w sprawie odwołania go z urlopu co w sprawie otrzymanej przesyłki.

Być może pracownik w pełni świadomie podał adres zakładu pracy jako adres korespondencyjny - chcąc uniknąć problemów z właściwym doręczeniem przesyłki do domu - w sytuacji przykładowo gdy jest skonfliktowany z domownikami. Jeżeli zaś korespondencja nosi cechy korespondencji prywatnej i została doręczona poza działalnością zawodową pracownika, wówczas właściwym postępowaniem będzie jej nieotwieranie do powrotu pracownika z urlopu.

Przykład

Jeżeli jednak istnieje uzasadniona obawa, że przesyłka może mieć związek z aktywnością zawodową pracownika - przykładowo pracownik prowadzi postępowanie i oczekuje na korespondencję ze wspomnianego urzędu, wówczas wydaje się, że nie ma przeszkód z otworzeniem przesyłki. Nie można bowiem wykluczyć, że sprawa ma charakter terminowy a zajmie się nią wyznaczony na czas zastępstwa inny pracownik.

Sebastian Kryczka

Autor: Sebastian Kryczka

Prawnik, absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Ma na swoim koncie współpracę m.in. z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej, Dolnośląską Komisją Ochrony Pracy oraz czołowymi firmami wydawniczymi. Jest m.in. współautorem komentarza do Kodeksu pracy, autorem komentarza do ustawy o PIP, jak również komentarzy do kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do Kodeksu pracy.

WIDEOSZKOLENIA »

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.

14.06.2024 czytaj więcej »

ZMIANY W PRAWIE »

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x