Najlepszym rozwiązaniem będzie skontaktowanie się z pracownikiem przebywającym na urlopie w celu ustalenia możliwości otwarcia adresowanej do niego przesyłki. W przypadku gdy korespondencja ma związek z wykonywaną pracą - przykładowo pracownik prowadzi postępowanie z udziałem urzędu publicznego o którym mowa w pytaniu - wówczas można rozważyć otworzenie korespondencji bez konsultacji z pracownikiem.
Pracownicy mogą otrzymywać korespondencję zarówno w tradycyjnej formie - przesyłki pocztowej jak również w ramach korespondencji elektronicznej odbieranej z wykorzystaniem komputera, tabletu czy smartfona. Korespondencję pracownika można podzielić na służbową oraz prywatną.
W przypadku korespondencji służbowej realizowanej w formie elektronicznej pracodawca ma prawo wprowadzenia monitoringu takiej poczty - jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy. Przepisy nie przewidują bezpośrednio możliwości wprowadzenia monitoringu względem poczty w formie tradycyjnej - wydaje się jednak, że może być on wprowadzony jeżeli jego zastosowanie jest niezbędne do realizacji wcześniej wskazanych celów.
W praktyce nie można wykluczyć sytuacji, kiedy to pracownik przebywający w ramach usprawiedliwionej nieobecności poza zakładem pracy - przykładowo w ramach urlopu czy dłuższego zwolnienia lekarskiego, otrzyma korespondencję adresowaną do zakładu pracy - jednak adresowaną na niego imiennie. W takim przypadku pracodawca może mieć uzasadnione wątpliwości w zakresie prawidłowego postępowania z przesyłką. Problem dotyczy bowiem szeroko rozumianej tajemnicy korespondencji. Korespondencja o charakterze prywatnym, w tym odnosząca się do pracowników zalicza się do dóbr osobistych o czym świadczy art. 49 Konstytucji RP gwarantujący wszystkim ochronę tajemnicy w zakresie komunikowania się a ograniczenia w tym zakresie mogą być wprowadzane przepisami rangi ustawowej.
Tajemnica korespondencji rozciąga się na korespondencję listowną w klasycznej formie (papierowej) jak i na treści przesyłane za pomocą urządzeń umożliwiających elektroniczne porozumiewanie się na odległość – np. poczta elektroniczna.
W przypadku, o którym mowa w pytaniu, pracodawca, chcąc uniknąć zarzutu naruszenia dóbr osobistych pracownika - w ramach szeroko rozumianej tajemnicy korespondencji, powinien skontaktować się z pracownikiem - nie tyle w sprawie odwołania go z urlopu co w sprawie otrzymanej przesyłki.
Być może pracownik w pełni świadomie podał adres zakładu pracy jako adres korespondencyjny - chcąc uniknąć problemów z właściwym doręczeniem przesyłki do domu - w sytuacji przykładowo gdy jest skonfliktowany z domownikami. Jeżeli zaś korespondencja nosi cechy korespondencji prywatnej i została doręczona poza działalnością zawodową pracownika, wówczas właściwym postępowaniem będzie jej nieotwieranie do powrotu pracownika z urlopu.
Jeżeli jednak istnieje uzasadniona obawa, że przesyłka może mieć związek z aktywnością zawodową pracownika - przykładowo pracownik prowadzi postępowanie i oczekuje na korespondencję ze wspomnianego urzędu, wówczas wydaje się, że nie ma przeszkód z otworzeniem przesyłki. Nie można bowiem wykluczyć, że sprawa ma charakter terminowy a zajmie się nią wyznaczony na czas zastępstwa inny pracownik.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl