Przed rozpoczęciem przetwarzania danych osobowych administrator ma w określonych okolicznościach obowiązek dokonać oceny skutków dla ochrony danych (DPIA). Prawidłowo przeprowadzona ocena skutków dla ochrony danych może być skutecznym narzędziem dla administratora danych usprawniającym zarządzanie ochroną danych. Dla wielu podmiotów konieczność realizacji takiej oceny będzie wiązała się z kosztami finansowymi m.in. związanymi z zastosowanymi środkami bezpieczeństwa. Z drugiej strony odpowiedzialność za błędy w ocenie skutków lub jej nieprzeprowadzenie ponosi niestety wyłącznie administrator, nawet jeżeli powierzył on dokonanie tej oceny innemu wyspecjalizowanemu podmiotowi. Sprawdź, jak wygląda procedura oceny skutków dla ochrony danych osobowych.
RODO nakłada dodatkowe obowiązki na administratorów, którzy dokonują operacji przetwarzania danych osobowych na dużą skalę. W tym miejscu rodzi się pytanie, co jest uznawane za przetwarzanie danych na dużą skalę. Wyjaśnienia wymaga także to, jakie obowiązki ma administrator przetwarzający dane wielkoskalowo.
Przetwarzanie danych osobowych według przepisów RODO to także ich usuwanie. Sprawdź, jakie są sposoby usuwania danych osobowych. Dowiedz się, jakich wymogów formalnych musisz dopełnić w związku z usuwaniem danych. Sprawdź, jak udokumentować proces usuwania.
RODO nie reguluje ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych to obowiązek, który wynika bezpośrednio z przepisów. Nie oznacza to jednak, że jej prowadzenie nie ma żadnego uzasadnienia. Sprawdź, dlaczego warto prowadzić ewidencję upoważnień do przetwarzania danych i jakie treści zamieścić w takiej ewidencji. Skorzystaj także z wzoru ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych.
W jaki sposób w świetle ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) spełnić obowiązek informacyjny wobec członków zarządu spółki. Jednym z zadań członków zarządu jest reprezentowanie spółki w zawieranych umowach, w związku z czym dochodzi do przetwarzania danych osobowych w tym ich imion i nazwisk.
Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych w przypadku wniosku o usunięcie danych należy również usunąć dane osobowe z kopii zapasowych. Z drugiej strony należy rozważyć, czy podstawą dalszego przetwarzania danych w kopii zapasowej może być prawnie uzasadniony interes lub inna podstawa przetwarzania. Usuwanie danych z kopii zapasowych to jeden z istotnych obowiązków w zakresie ochrony danych osobowych. Nie ma on jednak bezwzględnego charakteru,
RODO wprowadza m.in. pojęcie grupy przedsiębiorstw. Wyjaśniamy, jakie kryteria powiązań pomiędzy przedsiębiorstwami powinny zostać spełnione by uznać je z grupę przedsiębiorstw. Wskazujemy również, czym grupa przedsiębiorstw różni się od grupy kapitałowej.
Przekazanie danych przez administratora kontrahentowi, który nie ma własnego celu i podstawy przetwarzania, wymaga zawarcia umowy powierzenia przetwarzania danych. Rodzi się pytanie, w jaki sposób zdefiniować w umowie powierzenia danych osobowych zakres czyli rodzaj przekazywanych danych. Zakres ten w przypadku ramowej umowy o współpracy może być bowiem bardzo szeroki. Wskazujemy, w jaki sposób można określić rodzaj (zakres) danych osobowych w związku z powierzeniem przetwarzania danych.
Podpisując umowę ubezpieczenia grupowego, pracodawca udostępnia firmie ubezpieczeniowej dane osobowe swoich pracowników. Dowiedz się, czy w związku z przetwarzaniem danych osobowych pracowników objętych ubezpieczeniem grupowym musisz zawrzeć umowę powierzenia przetwarzania danych.
Zwykle spółki współpracujące ze sobą w ramach grupy kapitałowej korzystają ze wspólnego systemu informatycznego, w ramach które przetwarzane (wymieniane) są dane osobowe np. pracowników. Sprawdź, czy takie przetwarzanie wiąże się z koniecznością zawarcia umowy powierzenia przetwarzania danych. A może właściwe jest wdrożenie innego rozwiązania?
Dyrektywa NIS2 ustanawia pewne obowiązki także dla tzw. podmiotów kluczowych i ważnych (PKW), do których mogą się zaliczać niektórzy administratorzy danych osobowych zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego, w tym także w samorządzie. Na co zatem uwagę powinny zwrócić osoby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo jednostkach samorządowych w związku z dyrektywą NIS2?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl