Aktualny

Jak zrealizować obowiązek informacyjny w związku z kontaktami telefonicznymi pomiędzy przedsiębiorcami

Michał Koralewski

Autor: Michał Koralewski

Dodano: 28 stycznia 2019
Zwrot wydatków za prywatne rozmowy telefoniczne pracowników
Pytanie:  Firma dzwoni do innej firmy, której dane są dostępne publicznie, w celu przedstawienia oferty. Czy na początku rozmowy powinna przekazać informację w związku z przetwarzaniem danych? Jeśli tak, to o jakiej treści?
Odpowiedź: 

Jeżeli firma przetwarza dane osobowe, wówczas powinna zrealizować obowiązek informacyjny względem osoby, której dane są przetwarzane. Nie musi jednak realizować obowiązku informacyjnego wyłącznie drogą telefoniczną.

Należy ustalić czy dochodzi do przetwarzania danych

Odpowiedź na postawione pytanie zależy od tego, czy przed rozmową telefoniczną lub w jej trakcie gromadzone są dane osobowe. Jeżeli firma pozyskuje (np. z Internetu) jedynie numer sekretariatu/biura innej firmy, który nie jest przypisany do konkretnej osoby fizycznej, wówczas nie dochodzi do przetwarzania danych osobowych. To zaś wyłącza konieczność spełnienia wymogów RODO.

Nie ma konieczności przekazywania pełnej klauzuli informacyjnej drogą telefoniczną

Jeżeli zaś dane osobowe są pozyskiwane, czy to przed rozmową, czy w jej trakcie, wówczas konieczne będzie spełnienie obowiązku informacyjnego, o którym mowa w:

  • art. 13 RODO - gdy dane osobowe pozyskiwane są bezpośrednio od rozmówcy,

  • art. 14 RODO - gdy dane pozyskiwane są w inny sposób, np. z Internetu, z publicznego rejestru, katalogu, książki adresowej, itp.

Pełną listę informacji, jakie muszą zostać przekazane osobie, której dane są przetwarzane zawierają powołane przepisy. Nie oznacza to jednak, iż wszystkie powinny być przekazane w czasie rozmowy telefonicznej. Dopuszcza się bowiem dwuetapowe wykonywanie obowiązku informacyjnego. Polega ono na tym, że:

  • w czasie rozmowy wskazuje się jedynie kto jest administratorem danych oraz w jakim celu dane są przetwarzane,

  • w rozmowie podaje się również sposób, w jaki druga strona rozmowy może uzyskać pozostałe informacje, o których mowa w art. 13 i art. 14 RODO (najczęściej podawany jest adres strony internetowej, gdzie informacje te zamieszczono albo numer telefonu, pod którym można je uzyskać).

Michał Koralewski

Autor: Michał Koralewski

radca prawny specjalizujący się w ochronie danych osobowych, prawie handlowym i cywilnym. Absolwent studiów doktoranckich na Uniwersytecie Gdańskim, trener, publicysta prawniczy, autor kilkunastu książek z zakresu prawa

WIDEOSZKOLENIA »

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.

14.06.2024 czytaj więcej »

ZMIANY W PRAWIE »

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x