Podstawą przetwarzania danych osób wskazanych w umowie jako osoby do kontaktu może być art. 6 ust. 1 lit f RODO – przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora.
Dane kontrahentów po 25 maja 2018 r. będzie można przetwarzać na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO). Zgodnie bowiem z tym przepisem przetwarzanie danych jest dopuszczalne, gdy jest to niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy.
Dane kontaktowe wskazywane w umowie nie są jednak danymi stron umowy, więc wskazana podstawa prawna nie ma do nich zastosowania. W mojej ocenie podstawy prawnej przetwarzania danych osób kontaktowych bez ich zgody według RODO należy upatrywać w art. 6 ust. 1 lit f RODO. Przepis ten pozwala bowiem na przetwarzanie danych osobowych, gdy jest to niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora.
Jeżeli podmiot ma ważną podstawę prawną przetwarzania danych osobowych, to w ramach tego przetwarzania może się komunikować z osobami, których dane dotyczą, w dowolny sposób. Skoro więc firma dysponuje adresem e-mail lub numerem telefonu pracownika klienta, to dlatego, że w jakiś sposób je pozyskała. Kluczowe jest stwierdzenie, kto te dane osobowe jej podał i w jakim celu. Pierwszym nasuwającym się na myśl sposobem na uzyskanie takich danych jest oczywiście ich pozyskanie na podstawie umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych. Nie sposób jednak nie zauważyć nieżyciowego charakteru takiego rozwiązania. Dlatego też w takich sytuacjach zgodnie z RODO w mojej ocenie można będzie powołać się na przytaczaną już wyżej przesłankę z art. 6 ust. 1 lit. f RODO. Trzeba jednak wcześniej ustalić, czy zakładany skutek (realizacja umowy z klientem) można osiągnąć bez przetwarzania danych osobowych danego pracownika klienta. Jeśli tak, przetwarzanie danych na podstawie tej przesłanki jest niedozwolone.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl