Z roku na rok rośnie skala zagrożeń związanych z ochroną danych osobowych. Z najnowszego raportu „Barometr Cyberbezpieczeństwa 2024”, przygotowanego przez KPMG, wynika, że aż 66% organizacji w Polsce doświadczyło co najmniej jednego incydentu związanego z cyberbezpieczeństwem w ciągu ostatnich 12 miesięcy. To wzrost o 8 punktów procentowych w porównaniu z rokiem 2022. Taka dynamika nie pozostawia złudzeń – administratorzy danych osobowych (ADO) oraz inspektorzy ochrony danych (IOD) muszą dziś podejmować aktywne działania w zakresie bezpieczeństwa informacji, za które odpowiadają.
Wdrożenie sztucznej inteligencji (AI) w firmie ma związek z pojawianiem się nowych zagrożeń, na które należy odpowiadać odpowiednimi zabezpieczeniami. Celem znalezienia takich zabezpieczeń, należy ponowić lub przeprowadzić analizę ryzyka, a czasem również jej zaawansowaną postać, tj. DPIA. To obowiązek wynikający z RODO, ale także kluczowy element dla bezpieczeństwa danych. Sprawdź, jak krok po kroku przeprowadzić analizę i właściwie zabezpieczyć dane w środowisku AI.
Ransomware to dziś jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla bezpieczeństwa danych osobowych. Coraz częściej celem cyberprzestępców stają się instytucje publiczne i prywatne firmy przetwarzające dane wrażliwe – w tym dane klientów, pacjentów czy pracowników. Administratorzy danych osobowych (ADO) i inspektorzy ochrony danych (IOD) muszą nie tylko znać metody działania tego szkodliwego oprogramowania, ale też wdrażać skuteczne środki zapobiegawcze. W artykule omawiamy, jak działa ransomware, jakie są jego najczęstsze wektory ataku oraz co zrobić, aby ograniczyć ryzyko zaszyfrowania danych i przestoju w działalności firmy. Przedstawiamy także praktyczną checklistę działań, które pomogą zabezpieczyć Twoją organizację.
Systemy AI, zwłaszcza te klasyfikowane jako wysokiego ryzyka, mogą mieć istotny wpływ na prawa i wolności osób fizycznych. Wdrażanie takich technologii wymaga szczegółowej analizy, przeprowadzenia oceny skutków dla ochrony danych oraz wdrożenia odpowiednich środków zabezpieczających. Administratorzy i inspektorzy ochrony danych powinni na bieżąco śledzić zmiany prawne i wdrażać mechanizmy zarządzania ryzykiem, aby zapewnić zgodność z Akt w sprawie sztucznej inteligencji i RODO.
Bezpodstawne ujawnianie danych osobowych jest poważnym naruszeniem prawa. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) skierował zawiadomienie do prokuratury w związku z publikacją w portalu X informacji pochodzących z kwestionariuszy paszportowych znanych osób publicznych i ich rodzin. Niedopuszczalne przetwarzanie danych osobowych może skutkować karami finansowymi, a nawet pozbawieniem wolności.
Dyrektywa NIS2 ustanawia pewne obowiązki także dla tzw. podmiotów kluczowych i ważnych (PKW), do których mogą się zaliczać niektórzy administratorzy danych osobowych zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego, w tym także w samorządzie. Na co zatem uwagę powinny zwrócić osoby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo jednostkach samorządowych w związku z dyrektywą NIS2?
Powszechną praktyką jest udostępnianie danych osobowych w chmurze. Administrator może udostępnić dane osobowe innemu ADO za pośrednictwem chmury. Konieczne jest w związku z tym określenie zasad udostępniania oraz zabezpieczania danych, co może wymagać zawarcia porozumienia lub regulacji wewnętrznych.
Dyrektywa NIS2 ustanawia pewne obowiązki także dla tzw. podmiotów kluczowych i ważnych (PKW), do których mogą się zaliczać niektórzy administratorzy danych osobowych. Podmioty zaliczone do kategorii PKW mogą być podmiotami zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego, a więc także w jednostkach samorządu terytorialnego. Sprawdź, czy jednostka samorządu terytorialnego i samorządowe jednostki organizacyjne podlegają nowym przepisom dyrektywy NIS2.
Dyrektywa NIS-2 ustanawia pewne obowiązki także dla tzw. podmiotów kluczowych i ważnych (PKW), do których mogą się zaliczać niektórzy administratorzy danych osobowych. Poważne incydenty związane z cyberbezpieczeństwem docelowo trzeba będzie obsługiwać na nowych zasadach, w tym zgłaszać wczesne ostrzeżenia o incydencie i prowadzić sprawozdawczość w tym zakresie. Szczegóły w temacie tygodnia.
Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował nową wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych. Dokument zawiera nie tylko zaktualizowane procedury, ale również szczegółowe wskazówki dotyczące klasyfikacji naruszeń oraz roli inspektora ochrony danych. Nowe zapisy wzbudziły dyskusje wśród specjalistów – część z nich uznała, że stanowisko UODO może oznaczać bardziej rygorystyczne podejście do obowiązku zgłaszania incydentów. Administratorzy danych osobowych powinni zweryfikować swoje procedury i dokumentację, aby dostosować je do nowych wytycznych zawartych w tzw. Poradniku’25. Artykuł omawia kluczowe zmiany w poradniku, interpretacje przepisów oraz praktyczne konsekwencje dla ADO i IOD – zarówno w zakresie analizy ryzyka, jak i obowiązków związanych z dokumentowaniem oraz zgłaszaniem naruszeń.
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl