Odpowiedzialność za zastosowanie odpowiednich środków mających zapewnić bezpieczeństwo danych osobowych rozciąga się na wszystkie podmioty uczestniczące w procesach przetwarzania danych osobowych. Dlatego podmiot przetwarzający, w oparciu o aktualne postanowienia umowy powierzenia, a także w oparciu o aktualne przepisy i wiedzę techniczną, powinien sprawdzać na bieżąco, czy świadcząc swe usługi, stosuje adekwatne rozwiązania. Tak wynika z jednej z decyzji UODO, która dotyczyła ataku hakerskiego.
Publikacja wizerunku dziecka w Internecie wiąże się z ryzykiem naruszenia jego prawa do prywatności oraz potencjalnym wykorzystaniem wizerunku w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem. Polskie prawo przewiduje szczególną ochronę wizerunku dzieci, wymagając zgody przedstawiciela ustawowego oraz kierowania się dobrem dziecka przy podejmowaniu takich działań.
Ze względu na zmiany w Kodeksie Etyki Lekarskiej dotyczące stosowania algorytmów sztucznej inteligencji, lekarze, zwłaszcza POZ, muszą zapoznać się z nowymi regulacjami. Zgodnie z nimi lekarze są zobowiązani m.in. do monitorowania wyników pracy systemów AI, zachowując nad nimi pełną kontrolę, a także do informowania pacjentów o roli technologii w procesie diagnostycznym. Nowe regulacje KEL zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r.
Nowa Dyrektywa NIS2 nakłada obowiązki związane z cyberbezpieczeństwem na różne podmioty, w tym także w sektorze ochrony zdrowia. Czy dyrektywa NIS2 obejmuje również małe przychodnie będące zwykle niepublicznymi zakładami opieki zdrowotnej? Odpowiedź w artykule.
Dyrektywa NIS 2 przewiduje kary finansowe dla firm, które nie spełniają wymagań dotyczących bezpieczeństwa sieci i systemów informacyjnych. W przypadku naruszeń mogą zostać nałożone kary nawet do 10 milionów euro lub 2% rocznego obrotu firmy, w zależności od tego, która kwota jest wyższa. Dodatkowo, w przypadku poważnych incydentów, mogą być nakładane sankcje takie jak ograniczenia w działalności lub obowiązek naprawy systemów w określonym czasie. Przy czym kwestie regulowane dyrektywą NIS 2 przeplatają się niekiedy z obowiązkami w zakresie przetwarzania danych osobowych narzuconymi przez RODO. Warto zatem znać relację obu ww. aktów prawnych pod kątem zasad i podstaw wymierzania kar.
Firmy korzystają z pomocy zewnętrznych podmiotów zwłaszcza w kwestiach podatkowych i kadrowych. Ze zlecaniem takich usług ma często związek przesyłanie usługobiorcom dokumentacji drogą elektroniczną. Taka praktyka wymaga dołączenia do istniejących procedur właściwych rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa.
1 stycznia 2025 r. mija termin na wdrożenie doręczeń elektronicznych dla większości podmiotów zobligowanych do ich stosowania. Stosowanie e-doręczeń wiąże się z nowymi czynnościami przetwarzania danych osobowych. W artykule wyjaśniamy, kto i w jakim terminie musi wdrożyć e-doręczenia i na czym podlega to wdrożenie. Przedstawiamy także, w jakim zakresie stosuje się e-doręczenia. Przede wszystkim jednak tłumaczymy, jakie obowiązki w zakresie ochrony danych osobowych wynikające z RODO należy spełnić w związku z wdrożeniem e-doręczeń w jednostce.
Sztuczna inteligencja może stanowić zarówno zagrożenie, jak i narzędzie obrony w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Z jednej strony, może być wykorzystywana przez cyberprzestępców do przeprowadzania bardziej zaawansowanych ataków, a z drugiej – jest kluczowym narzędziem w wykrywaniu zagrożeń i obronie przed nimi. Ostateczny wpływ SI na cyberbezpieczeństwo będzie zależny od sposobu jej implementacji i nadzoru w środowisku cyfrowym. Ważne jest, aby rozwój SI w tej dziedzinie odbywał się z zachowaniem odpowiednich zabezpieczeń i etycznych standardów, aby zminimalizować ryzyko jej niekontrolowanego użycia.
Wiele firm korzysta z pomocy zewnętrznych podmiotów zwłaszcza w kwestiach podatkowych i kadrowych. Ze zlecaniem takich usług ma często związek przesyłanie usługobiorcom dokumentacji drogą elektroniczną. Taka praktyka wymaga dołączenia do istniejących procedur właściwych rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa.
W obliczu istniejących wyzwań należy w walce z cyberatakami wykorzystać własne lub nabyte rozwiązania w zakresie AI, które musimy odpowiednio uzbroić. W tym celu należy wykorzystać wiedzę dostawcy systemów AI, jak też zaprojektować własne procedury oparte na AI. Należy także poddawać przeglądom sam system AI, który wykorzystujemy do cyberbezpieczeństwa.
Dyrektywa NIS2 ustanawia pewne obowiązki także dla tzw. podmiotów kluczowych i ważnych (PKW), do których mogą się zaliczać niektórzy administratorzy danych osobowych zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego, w tym także w samorządzie. Na co zatem uwagę powinny zwrócić osoby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo jednostkach samorządowych w związku z dyrektywą NIS2?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl