Nie ma konieczności przechowywania spersonalizowanych ankiet zawierających dane osobowe osób, które wyraziły swoją opinię w ramach oceny skutków dla ochrony danych, a co za tym idzie – można poprzestać na zachowaniu danych zagregowanych (zanonimizowanych). Jeżeli jednak administrator uzna, że pozostawienie danych osobowych osób ankietowanych jest celowe, może to zrobić. Wówczas dochodzi do przetwarzania danych osobowych i konieczne jest dopełnienie wszystkich obowiązków z tym związanych.
Zgodnie z art. 35 ust. 1 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO), jeżeli dany rodzaj przetwarzania – w szczególności z użyciem nowych technologii – ze względu na swój charakter, zakres, kontekst i cele z dużym prawdopodobieństwem może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, administrator przed rozpoczęciem przetwarzania dokonuje oceny skutków planowanych operacji przetwarzania dla ochrony danych osobowych. Artykuł 35 ust. 9 pozwala administratorowi, w stosownych przypadkach, zasięgnąć opinii osób, których dane dotyczą, lub ich przedstawicieli w sprawie zamierzonego przetwarzania.
Grupa Robocza Art. 29 w swoich wytycznych podkreśla, że opinia dotycząca sposobu przetwarzania może być pozyskiwana w różny sposób, np. poprzez wewnętrzne lub zewnętrzne badania czy formalne zapytania do przedstawicieli pracowników bądź związków zawodowych. Jeżeli:
Grupa Robocza Art. 29 nie wyjaśnia, czy należy zachować dane osobowe ankietowanych osób, czy też wystarczy przedstawienie wyników ankiety w formie zanonimizowanej.
Aby ustalić, czy dane osób, które wzięły udział w konsultacjach przy przeprowadzaniu oceny skutków dla ochrony danych, są potrzebne, żeby udokumentować tę ocenę, należy się w mojej ocenie posiłkować treścią art. 35 ust. 7 RODO, który wskazuje, że ocena powinna zawierać:
Z tego zestawienia wynika, że nie ma konieczności przechowywania spersonalizowanych ankiet zawierających dane osobowe osób, które wyraziły swoją opinię, a co za tym idzie – można poprzestać na zachowaniu danych zagregowanych (zanonimizowanych).
Elastyczność RODO przejawia się w tym, że administratorzy mogą przejawiać różne podejście do przeprowadzania oceny skutków dla ochrony danych. Jeżeli więc ze względu na okoliczności konkretnego przypadku administrator uzna, że pozostawienie danych osobowych osób ankietowanych jest celowe, może to zrobić. Wówczas jednak dochodzi do przetwarzania danych osobowych i konieczne jest dopełnienie wszystkich obowiązków z tym związanych (pobranie zgody, wypełnienie obowiązku informacyjnego itd.). Jako okres przechowywania danych należałoby wówczas wskazać okres, przez jaki ocena skutków dla ochrony danych będzie aktualna ze względu na stosowany u danego administratora rodzaj przetwarzania danych osobowych, ewentualnie z dopiskiem „nie później jednak niż przez okres […] lat”.
O ile przed rozpoczęciem stosowania RODO nacisk był kładziony na spełnienie wymogów formalnych (w tym posiadanie dokumentacji, którą można było opracować raz i praktycznie o niej zapomnieć), o tyle zgodnie z RODO ważne jest to, aby nie dochodziło do naruszeń ochrony danych osobowych.
W większości przypadków przeprowadzania oceny skutków dla ochrony danych można jednak przyjąć, że zachowanie danych zagregowanych (zanonimizowanych) będzie wystarczające, aby:
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl