Jak już wielokrotnie wskazywaliśmy, ocena skutków dla ochrony danych (DPIA) to szczególny rodzaj analizy ryzyka RODO. Obowiązek dokonania DPIA powstanie w przypadkach określonych w art. 35 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. Na obowiązek ten szczególną uwagę powinny zwrócić podmioty prowadzące sklepy internetowe – ze względu na potencjalnie dużą liczbę podmiotów, których dane osobowe są przetwarzane w związku z funkcjonowaniem sklepu. Sprawdź, kiedy i jak przeprowadzić ocenę skutków w sklepie internetowym
Czym jest DPIA (ocena skutków dla ochrony danych) wg RODO
Ocena skutków to proces realizowany w celu opisania przetwarzania danych oraz oceny jego konieczności i proporcjonalności. Ocena ta ma także wspomóc zarządzanie ryzykiem naruszenia praw i wolności praw i wolności osób fizycznych wynikającym z przetwarzania danych osobowych i dać możliwość określenia środków pozwalających zaradzić czynnikom ryzyka.
Ocena skutków dla ochrony danych jest wymagana w celu wykonania obowiązków wynikających z reguły rozliczalności (art. 5 RODO). Dzięki przeprowadzonej ocenie administrator będzie mógł wykazać, że spełnia wymogi określone w RODO, w szczególności, że podejmuje odpowiednie środki w celu zapewnienia przestrzegania przepisów rozporządzenia.
DPIA nie należy utożsamiać z ogólną analizą ryzyka, która jest obowiązkiem każdego administratora. O różnicach pomiędzy oceną skutków a analizą ryzyka przeczytasz w specjalnym porównaniu.
Z tematu tygodnia dowiesz się:
na czym polega ocena skutków dla ochrony danych osobowych,
kiedy konieczna jest ocena skutków w sklepie internetowym,
jak przeprowadzić ocenę skutków w sklepie internetowym,
jakie działania podjąć przed i po dokonaniu oceny skutków.
© Portal Poradyodo.pl