W określonych okolicznościach obowiązkiem administratora danych osobowych staje się ocena skutków przetwarzania dla ochrony danych (DPIA). Proces ten powinien być zrealizowany przy wsparciu personelu administratora, ale przede wszystkim z udziałem inspektora ochrony danych, jeżeli takowy jest wyznaczony w organizacji. Sprawdź, jaką rolę pełni IOD w ocenie skutków dla ochrony danych.
Aby ustalić rolę IOD w ocenie skutków przetwarzania dla ochrony danych, musimy przypomnieć sobie, czym jest ta ocena i w jakich przypadkach należy ją zrealizować. Otóż ocena skutków w odniesieniu do ochrony danych to proces umożliwiający opisanie przetwarzania oraz ocenę jego konieczności i proporcjonalności. Proces ten ma wspomóc zarządzanie ryzykiem naruszenia praw i wolności osób fizycznych wynikającym z przetwarzania danych osobowych i określenie środków pozwalających zaradzić tym czynnikom ryzyka. W ten sposób opisuje ocenę skutków Grupa Robocza Art. 29 w swych wytycznych.
Dlatego ocena skutków w odniesieniu do ochrony danych stanowi podstawowe narzędzie służące do wykazania, że podjęto odpowiednie środki w celu zapewnienia przestrzegania przepisów RODO (reguła rozliczalności).
RODO nie obliguje do przeprowadzenia oceny skutków ochrony danych każdym procesie przetwarzania. Ocena ta jest obligatoryjna tylko wówczas, gdy przetwarzanie może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych (art. 35 ust. 1, 3 i 4 RODO). W szczególności jest to konieczne w przypadku:
Mogą też mieć miejsce inne operacje przetwarzania „wysokiego ryzyka”, nieuwzględnione w wykazie, ale generujące wysokie ryzyko, co wiąże się z koniecznością przeprowadzenia oceny skutków.
To administrator danych osobowych zgodnie z RODO ma obowiązek wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych mających zapewnić bezpieczeństwo danych osobowych. Zatem to ADO musi dokonać, czy wprowadzone do tej pory środki ochronne wystarczają do zapewnienia bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych. Natomiast gdy dany rodzaj przetwarzania – szczególnie z użyciem nowych technologii – ze względu na swój charakter, zakres, kontekst i cele z dużym prawdopodobieństwem może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, wówczas administrator przed rozpoczęciem przetwarzania powinien dokonać oceny skutków planowanych operacji przetwarzania co do ochrony danych osobowych (art. 35 ust. 1 RODO). Administrator jest odpowiedzialny za zapewnienie przeprowadzenia oceny skutków w odniesieniu do ochrony danych (art. 35 ust. 2 RODO). Przepisy jednoznacznie wskazują, że przeprowadzenie oceny skutków jest obowiązkiem ADO.
Nie oznacza to jednak, że inspektor ochrony danych nie bierze udziału w procesie oceniania? Stwierdzenie takie byłoby błędne. Wprawdzie inspektor ochrony danych nie przeprowadza oceny skutków, ale do jego kompetencji należy monitorowanie prawidłowości jej przeprowadzenia i kontrola zgodności oceny z prawem (art. 39 ust. 1 lit. c RODO).
Nie można powierzyć inspektorowi ochrony danych przeprowadzenia oceny skutków dla ochrony danych, gdyż wówczas doszłoby do konfliktu interesów i doprowadziło do naruszenia przepisu art. 38 ust. 6 RODO. Inspektor nie przeprowadza ale monitoruje przeprowadzenia DPIA.
Odpowiada temu obowiązek administratora danych osobowych, który, dokonując oceny skutków w odniesieniu do ochrony danych, ma obowiązek konsultowania się z inspektorem ochrony danych, jeżeli został on wyznaczony w danej jednostce (art. 35 ust. 2 RODO). Na inspektora ochrony danych nałożono natomiast obowiązki udzielania na żądanie administratora danych zaleceń co do oceny skutków w stosunku do ochrony danych oraz monitorowania jej wykonania zgodnie z przepisami prawa (art. 39 ust. 1 lit. c RODO).
Co więcej, inspektor ochrony danych pełni istotną rolę na etapie konsultacji. Wszak jeżeli ocena skutków co do ochrony danych wskaże, że przetwarzanie powodowałoby wysokie ryzyko, gdyby administrator nie zastosował środków w celu zminimalizowania tego ryzyka, to przed rozpoczęciem przetwarzania administrator powinien skonsultować się z organem nadzorczym. A punktem kontaktowym pomiędzy administratorem a Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych pełni właśnie inspektor ochrony danych. Zatem to IOD będzie występował w procedurze uprzednich konsultacji w imieniu i na rzecz administratora danych.
Jak powinna wyglądać współpraca pomiędzy administratorem a inspektorem ochrony danych, na gruncie oceny skutków dla ochrony danych. Przepisy RODO są w tej kwestii dość lakoniczne. Warto w związku z tym sięgnąć do wytycznych Grupy Roboczej Art. 29. Grupa Robocza wyjaśnia, jaka jest rola inspektora ochrony danych w procesie dokonywania oceny skutków. Na tej podstawia można ustalić precyzyjny podział obowiązków pomiędzy administratorem a inspektorem, z domniemaniem kompetencji administratora. Czynności, których nie przypisano bowiem inspektorowi ochrony danych, wykonywać będzie administrator.
Jak wynika z wytycznych Grupy Roboczej Art. 29, administrator lub podmiot przetwarzający powinni zasięgnąć porady inspektora ochrony danych między innymi w następujących kwestiach:
Wyniki i ustalenia z konsultacji z IOD oraz podjęte decyzje należy udokumentować w ramach oceny skutków w stosunku do ochrony danych.
We wszystkich sprawach, w których administrator danych ma wątpliwości co do prawidłowości swojego postępowania, ma on prawo zażądać od inspektora ochrony danych, aby ten opracował stosowne zalecenia.
Konkretyzując, inspektor ochrony danych powinien monitorować czy zgodnie z wytycznymi Grupy Roboczej art. 29 w procesie przeprowadzania oceny skutków co do ochrony danych:
1) zapewniono systematyczny opis operacji przetwarzania:
2) oceniono niezbędność oraz proporcjonalność przetwarzania danych:
3) przeprowadzono działania w zakresie zarządzania ryzykiem naruszenia praw i wolności osób, których dane dotyczą:
4) zaangażowano zainteresowane strony, czyli w stosownych przypadkach zasięgnięto opinii osób, których dane dotyczą, lub ich przedstawicieli.
W tym zakresie powinien on formułować zalecenia.
Jeśli administrator nie zgodzi się z zaleceniami IOD, wówczas powinien w dokumentacja oceny skutków dla ochrony danych zawrzeć pisemne uzasadnienie nieuwzględnienia tych zaleceń. W związku z tym dokumentację należy uzupełnić o:
Z wideoszkolenia dowiesz się m.in.:
Szkolenie prowadzi Agnieszka Wachowska, radczyni prawna, Co-Managing Partners, Szefowa zespołu IT-Tech w TKP
© Portal Poradyodo.pl