Kontrola przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych przeprowadzana przez Prezesa UODO z oczywistych względów jest stresującym doświadczeniem dla administratora. Tym bardziej więc powinien on wiedzieć, jak się do niej przygotować, ale też jak ta kontrola przebiega. Rolą podmiotu kontrolowanego jest bowiem zapewnienie możliwości przeprowadzenia czynności kontrolnych. Poza tym administrator danych osobowych może skorzystać z pewnych uprawnień w toku kontroli w obronie swojego interesu. Wyjaśniamy, jak wygląda kontrola RODO i jakie prawa i obowiązki ma w związku z tym administrator.
Pytanie: Czy pracownik może zostać ukarany karą porządkową za nieumyślne doprowadzenie do naruszenia ochrony danych? Pracodawca nie zapłacił kary za naruszenie.
Pytanie: Czy w związku z wejściem w życie standardów ochrony małoletnich należy poddać weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym (RSPnTS) osoby już zatrudnione?
Nakładając karę za naruszenie RODO, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych musi brać pod uwagę liczne kryteria związane m.in. z działaniami administratora danych osobowych po naruszeniu. Kryteria te przesądzają o tym, czy Prezes UODO wymierzy karę pieniężną, a jeśli tak, to w jakiej wysokości.
Administrator danych osobowych korzystający z usługi chmurowej powierza przetwarzanie danych osobowych dostawcy tej usługi. Czy w związku z tym administrator ponosi odpowiedzialność za wyciek danych w chmurze. Czy też odpowiedzialność ta spoczywa na dostawcy chmury, nierzadko zlokalizowanego poza Europejskim Obszarem Gospodarczym?
Od 17 listopada 2023 r. istnieje możliwość zastrzeżenia numeru PESEL. Jak następuje takie zastrzeżenie? Czy zastrzeżenie PESEL można uznać za skuteczne rozwiązanie przeciwko bezprawnemu wykorzystywaniu danych osobowych przez oszustów? Czy warto polecić je jako środek bezpieczeństwa na wypadek np. wycieku danych osobowych? Czy samo zastrzeżenie PESEL wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych? Odpowiedzi znajdziesz w artykule.
Czasami nie wystarczy zgłoszenie naruszenia ochrony danych do Prezesa UODO. Organizacje mające status operatorów usług kluczowych lub dostawców usług cyfrowych muszą zgłaszać poważne incydenty w zakresie cyberbezpieczeństwa do CSIRT. Mają na to tylko 24 godziny. To samo dotyczy większości podmiotów publicznych. Jest to niezwykle ważny obowiązek zwłaszcza w obecnej sytuacji geopolitycznej i utrzymującym się wysokim poziome zagrożenia cyberatakami. Sprawdź, jak dokonać zgłoszenia incydentu w zakresie cyberbezpieczeństwa w CSIRT.
Każde naruszenie ochrony danych, nawet takie, które nie wymaga zgłoszenia, musi być odpowiednio udokumentowane. W praktyce najczęściej stosuje się rejestry naruszeń i raporty z naruszeń, niemniej jednak nie są to jedyne dopuszczalne rozwiązania. Administrator musi postępować zgodnie z regułą rozliczalności, a zatem być gotowy do wykazania, że udokumentował naruszenie i podjął w związku z nim adekwatne działania. Sprawdź, jaką dokumentację ochrony danych prowadzić w związku z naruszeniami.
Czasu na zgłoszenie naruszenia ochrony danych do Prezesa Urzędu Ochrony Danych jest bardzo niewiele. Poza tym w niektórych przypadkach administrator danych osobowych musi poinformować o naruszeniu także osoby poszkodowane. Ważny jest nie tylko czas reakcji ale też treść zgłoszeń. Sprawdź, w jaki sposób dokonać zgłoszenia naruszenia ochrony danych.
Dyrektywa NIS2 ustanawia pewne obowiązki także dla tzw. podmiotów kluczowych i ważnych (PKW), do których mogą się zaliczać niektórzy administratorzy danych osobowych zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego, w tym także w samorządzie. Na co zatem uwagę powinny zwrócić osoby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo jednostkach samorządowych w związku z dyrektywą NIS2?
04.03.2025
© Portal Poradyodo.pl