Anonimizacja danych osobowych w informacji publicznej skutkuje jej przekształceniem. Czy oznacza to że taka informacja staje się przetworzona a jej udostępnienie podlega ograniczeniu? Otóż nie. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 maja 2022 r. III OSK 2398/21 uznał, że anonimizacja nie jest przetworzeniem.
W sprawie, na kanwie której zapadł omawiany wyrok, złożono wniosek o udostępnienie informacji publicznej w postaci skanów faktur oraz zawartych umów związanych z obsługą prawną. Organ uznał, że wniosek dotyczy tzw. informacji przetworzonej, ponieważ została ona poddana anonimizacji (w świetle art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej). W związku z tym wezwał skarżącego do wykazania przesłanki szczególnej istotności dla interesu publicznego. Wobec jej niewykazania organ odmówił udostępnienia żądanej informacji.
Co do zasady wniosek o udostępnienie informacji publicznej nie wymaga żadnego uzasadnienia. Wyjątek dotyczy informacji przetworzonej, w związku z którą należy wykazać, że udostępnienie tej informacji jest szczególnie istotne dla interesu publicznego (art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej).
Od tej decyzji po jej utrzymaniu w mocy złożona została skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu. Wrocławski WSA uwzględnił skargę i uchylił decyzję organu, w związku z czym do Naczelnego Sądu Administracyjnego trafiła skarga kasacyjna. Ta zaś została przez NSA oddalona. Sąd przyznał więc rację skarżącemu. Z jakich przyczyn?
Otóż w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego żądana informacja nie miała statusu przetworzonej. Wprawdzie anonimizacja to proces, który prowadzi do przekształcenia informacji. Chodzi tu jednak o takie przekształcenie, które skutkuje usunięciem danych osobowych. W wyniku anonimizacji nie powstaje więc jakościowo nowa informacja publiczna. Co więcej, w przedstawionej sytuacji anonimizacja nie wiązała się z niezbędnym nakładem pracy związanym z przygotowaniem odpowiedzi na wniosek.
Informacja publiczna przetworzona to taka, która w chwili złożenia wniosku nie istnieje w kształcie objętym wnioskiem. Niezbędnym warunkiem jej wytworzenia jest zaś przeprowadzenie przez podmiot zobowiązany szeregu czynności analitycznych, organizacyjnych i intelektualnych w oparciu o posiadane informacje proste.
Reasumując, nie każda ingerencja w treść dokumentu stanowi przetworzenie informacji publicznej. Dotyczy to także jej anonimizacji. Dlatego sam fakt anonimizacji nie oznacza, że udostępnienie informacji publicznej podlega ograniczeniu. Na marginesie, sąd zakwestionował też zasadność dokonania anonimizacji dokumentów objętych wnioskiem.
Jak postąpić, gdy otrzymasz wniosek o udostępnienie informacji publicznej? Odpowiedź znajdziesz tutaj>>
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl