Przekazanie numeru PESEL wybory Poczcie Polskiej w celu organizacji wyborów kopertowych naruszyło RODO. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 25 lutego 2022 r. II SA/Wa 2286/21.
Ta głośna medialnie sprawa rozpoczęła się od skargi jednej z osób w związku z przetwarzaniem jej numeru PESEL przez Ministra Cyfryzacji oraz Pocztę Polską S.A. Dotyczyła ona konkretnie przekazania numeru PESEL skarżącego spółce w związku z organizacją wyborów prezydenckich. W ocenie skarżącego podstawą przetwarzania jego danych osobowych nie mogła być decyzja Prezesa Rady Ministrów nakazująca podjęcie niezbędnych czynności zmierzających do przygotowania przeprowadzenia wyborów prezydenckich w trybie korespondencyjnym (tzw. wyborów kopertowych). Taka podstawa powinna bowiem wynikać z przepisów ustawy.
Skarga nie została jednak uwzględniona przez Prezesa UODO, który umorzył postępowanie. W ocenie organu nadzorczego podstawą przetwarzania danych osobowych skarżącego był tu bowiem art. 99 specustawy czyli ustawy z 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Zgodnie z tym przepisem operator pocztowy mógł na swój wniosek otrzymać dane z rejestru PESEL, jeżeli były one potrzebne do realizacji zadań związanych z organizacją wyborów prezydenckich.
Na tym jednak nie koniec. Skarżący nie zgodził się bowiem z decyzją organu nadzorczego i wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten zaś przyznał mu rację, uchylając decyzję Prezesa UODO. Dlaczego? Zdaniem sądu w opisanej sytuacji doszło do naruszenia art. 6 ust. 1 lit. c RODO. Sąd przywołał w tym miejscu stanowisko ekspertów.
Obowiązek prawny ciążący na administratorze musi wynikać z przepisów prawa rangi ustawowej, nawet jeżeli przepis nie stanowi wyraźnie o przetwarzaniu danych osobowych lecz przetwarzanie danych jest konieczne dla realizacji tego obowiązku prawnego (por. P. Litwiński (red.), Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Ustawa o ochronie danych osobowych. Wybrane przepisy sektorowe. Komentarz, Warszawa 2021 r., s. 183).
Nie wystarczyło tu powołanie się na art. 99 specustawy. W momencie pozyskiwania danych skarżącego żaden przepis rangi ustawowej nie nakładał bowiem na Pocztę Polską S.A. obowiązków w związku z organizacją wyborów prezydenckich. Takie obowiązki powstały dopiero na mocy ustawy z 6 kwietnia 2020 r. o szczególnych zasadach przeprowadzania wyborów powszechnych na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych w 2020 r.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl