Nie ma przeszkód do umieszczenia w miejscu dostępnym dla pracowników ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych. Podstawą prawną prowadzenia takiego rejestru może być art. 6 ust. 1 lit. c RODO – tj. obowiązek prawny pracodawcy zakresie pełnego wykorzystania czasu pracy, w tym zmniejszania uciążliwości pracy, można również rozważyć zastosowanie przepisu art 6 ust. 1 lit. f RODO poprzez odwołanie się do prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora.
Podmiot przetwarzający oraz każda osoba działająca z „upoważnienia” administratora lub podmiotu przetwarzającego i mająca dostęp do danych osobowych przetwarzają je wyłącznie na polecenie administratora, chyba że wymaga tego prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego (art. 29 RODO). Dodatkowo art. 32 ust 4 RODO wskazuje, że administrator oraz podmiot przetwarzający podejmują działania w celu zapewnienia, by każda osoba fizyczna działająca z „upoważnienia” administratora lub podmiotu przetwarzającego, która ma dostęp do danych osobowych, przetwarzała je wyłącznie na polecenie administratora, chyba że wymaga tego od niej prawo Unii lub prawo państwa członkowskiego.
W praktyce nie można wykluczyć, że liczna grupa pracowników zatrudnionych u konkretnego pracodawcy (administratora danych osobowych) będzie posiadała z racji wykonywanych obowiązków upoważnienia do przetwarzania danych. W takim przypadku pracodawca może rozważyć wprowadzenie rejestru (ewidencji) upoważnień i umieszczenie jego w miejscu dostępnym dla pracowników. Z uwagi na ograniczony zakres danych osobowych zawartych w takiej ewidencji – danych, które zwyczajowo są wiadome dla osób zatrudnionych (w relacjach pracowniczych) możemy przyjąć, iż umieszczenie takiego rejestru w miejscu dostępnym dla pracowników nie będzie działaniem bezprawnym. Wręcz przeciwnie, będzie to usprawiedliwione potrzebą zapewnienia sprawnej organizacji procesu pracy. Trudno bowiem przyjąć, iż sprawności organizacji pracy będzie sprzyjała sytuacja, w ramach której rejestr upoważnień znajdowałby się u konkretnej upoważnionej osoby, która byłaby w praktyce jednym źródłem informacji dotyczącym faktu upoważnienia innych osób do przetwarzania danych osobowych.
Rejestr lub ewidencja osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych nie powinien znajdować się w miejscu ogólnie dostępnym dla osób postronnych niezatrudnionych w strukturach administratora – przykładowo w sekretariacie firmy dostępnej dla osób z zewnątrz.
Sam obowiązek prawny nadawania upoważnień przez administratora nie stanowi jeszcze podstawy prowadzenia rejestru upoważnień. Podstawą prawną prowadzenia takiego rejestru może być art 6 ust. 1 lit. c RODO – w kontekście obowiązku pracodawcy zakresie pełnego wykorzystania czasu pracy, w tym zmniejszania uciążliwości pracy. Można również rozważyć zastosowanie przepisu art. 6 ust. 1 lit. f RODO poprzez odwołanie się do prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl