1 lutego 2023 r. uruchomiony zostanie rejestr danych związanych z pieczą zastępczą. Obowiązki związane z ochroną danych osobowych znajdujących się w tym rejestrze będą spoczywały m.in. na organach samorządowych. Będą one dotyczyły m.in. przeglądu danych, pseudonimizacji i upoważniania do przetwarzania.
Kto administratorem danych w rejestrze danych związanych z pieczą zastępczą
Wprawdzie rejestr danych związanych z pieczą zastępczą tworzy minister właściwy do spraw rodziny. Niemniej jednak funkcję administratora tych danych przypisano w odpowiednich przypadkach:
- organizatorze rodzinnej pieczy zastępczej,
Obowiązkowy przegląd danych
W związku z powyższym na wskazane podmioty nałożone zostaną nowe obowiązki w zakresie ochrony danych osobowych.
Przede wszystkim konieczne będzie dokonywanie przeglądu danych wprowadzanych do rejestru. Niezwłocznie po dokonaniu takiego przeglądu należy zaś usuwać dane osobowe, których przetwarzanie nie jest uzasadnione. Przegląd ten powinien być dokonywany minimum raz w roku.
Przykładowo, w wykazie rodzin zastępczych znalazły się dane osobowe wymienione w art. 38d ust. 6 ustawy, w szczególności:
- źródła i wysokość dochodu,
- nr PESEL lub numer i seria innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.
Przeglądy tych danych leżą w kompetencjach starosty powiatu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania rodziny zastępczej.