Aktualny

Wszystko o ochronie danych związanych z pieczą zastępczą

Dodano: 20 grudnia 2022
758bc935ae33f7741303dd660290fb249c48b3b9-xlarge (1)

1 lutego 2023 r. uruchomiony zostanie rejestr danych związanych z pieczą zastępczą. Obowiązki związane z ochroną danych osobowych znajdujących się w tym rejestrze będą spoczywały m.in. na organach samorządowych. Będą one dotyczyły m.in. przeglądu danych, pseudonimizacji i upoważniania do przetwarzania.

Kto administratorem danych w rejestrze danych związanych z pieczą zastępczą

Wprawdzie rejestr danych związanych z pieczą zastępczą tworzy minister właściwy do spraw rodziny. Niemniej jednak funkcję administratora tych danych przypisano w odpowiednich przypadkach:

  • staroście,

 

  • organizatorze rodzinnej pieczy zastępczej,

 

  • marszałku województwa,

 

  • wojewodzie.


Obowiązkowy przegląd danych

W związku z powyższym na wskazane podmioty nałożone zostaną nowe obowiązki w zakresie ochrony danych osobowych.

Przede wszystkim konieczne będzie dokonywanie przeglądu danych wprowadzanych do rejestru. Niezwłocznie po dokonaniu takiego przeglądu należy zaś usuwać dane osobowe, których przetwarzanie nie jest uzasadnione. Przegląd ten powinien być dokonywany minimum raz w roku.

Przykładowo, w wykazie rodzin zastępczych znalazły się dane osobowe wymienione w art. 38d ust. 6 ustawy, w szczególności:

  • źródła i wysokość dochodu,

 

  • warunki mieszkaniowe,

 

  • nr PESEL lub numer i seria innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.


Przeglądy tych danych leżą w kompetencjach starosty powiatu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania rodziny zastępczej.

Korzyści 

W artykule m.in. o:

  • przeglądzie danych związanych z pieczą zastępczą i ich dokumentowaniu,

  • przykładowym sprawozdaniu z przeglądu,

  • zasadach pseudonimizacji i retencji danych z rejestru,

  • upoważnieniach do przetwarzania danych dla pracowników,

  • nowym systemie it dotyczącym procedury adopcyjnej.

Pozostało jeszcze 79% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

  • Niezbędne wzory dokumentów – gotowe do wypełnienia, w pełni edytowalne, zgodne z RODO
  • Listy kontrolne, które pokażą Ci, czy Ty i Twoja organizacja jesteście dostosowani do RODO w 100%
  • Dostęp do pełnej bazy porad przez 24h

WIDEOSZKOLENIA »

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.

14.06.2024 czytaj więcej »

ZMIANY W PRAWIE »

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x