Przeprowadzenie kontroli RODO to jedynie pierwszy etap postępowania, w które w ostateczności może prowadzić do nałożenia na administratora lub podmiot przetwarzający kary za naruszenie ochrony danych lub podjęcia innych środków. Drugim etapem jest postępowanie w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Także to postępowanie jest prowadzone przez Prezesa UODO. Może ono zakończyć się jedynie nakazaniem usunięcia uchybień, ale i wysoką karą UODO. Na szczęście od decyzji organu nadzorczego można złożyć skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. W artykule wyjaśniamy, jak przebiega procedura w sprawie naruszenia.
Przypomnijmy, że w niektórych przypadkach kontrola RODO może zostać przeprowadzona bez uprzedzenia (ad hoc). Natomiast procedura w sprawie naruszenia jest wszczynana zawsze po zawiadomieniu dokonywanym przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Jeżeli liczba stron zawiadomienia przekracza 20, wówczas zamiast indywidualnego komunikatu Prezes UODO może opublikować informację w postaci obwieszczenia.
Na samym początku postępowania administrator danych osobowych (podmiot przetwarzający) może zaakceptować stanowisko przedstawione przez organ nadzorczy po kontroli RODO. W tym celu:
Nie wystarczy tu więc zgłoszenie naruszenia ochrony danych zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych.
Z kolei gdy administrator nie zgodził się ze stanowiskiem Prezesa UODO, wtedy powinien przedstawić własne argumenty wraz z dowodami. Na tym etapie ADO może składać wnioski dowodowe obejmujące przeprowadzenie dowodu z:
Jako dowód może zostać dopuszczone wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy a nie jest nielegalne.
Nim dojdzie do wydania decyzji dotyczącej naruszenia danych Prezes UODO może zobowiązać administratora danych do ograniczenia przetwarzania danych w odpowiednim zakresie. Postanowienie w tej sprawie jest wydawane, gdy zostanie uprawdopodobnione, że:
W postanowieniu określany jest dopuszczalny zakres przetwarzania danych i okres obowiązywania ograniczenia (nie dłuższy niż sama procedura).
Na postanowienie w sprawie ograniczenia przetwarzania danych administrator może złożyć skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Jeśli administrator nie zaakceptował stanowiska organu nadzorczego po kontroli RODO, wówczas, jak już wskazano, zapewne przedstawił własne argumenty i zgłosił wnioski dowodowe. W takim przypadku rozpocznie się oczywiście postępowanie dowodowe. Administrator musi zostać zawiadomiony o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu z zeznań świadków, biegłych i oględzin z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem.
Administrator może brać udział w przeprowadzaniu dowodu, w tym także:
Tak jak na etapie kontroli, Prezes UODO może zażądać tłumaczenia przedstawionej przez administratora dokumentacji na język polski. ADO musi wówczas ją wykonać na własny koszt.
Prezes Urzędu ocenia na podstawie całokształtu materiału dowodowego, czy dana okoliczność została udowodniona.
Podobnie jak w przypadku kontroli RODO, organ nadzorczy ma generalnie wgląd do dokumentów i informacji mających bezpośredni związek z zakresem postępowania dotyczącego naruszenia danych osobowych. Dotyczy to także informacji objętych tajemnicą prawnie chronioną. Od tej reguły przewidziano jednak wyjątek. Administrator może bowiem zastrzec informacje, dokumenty lub ich części zawierające tajemnicę przedsiębiorstwa (w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji). W takim przypadku musi on jednak przedstawić taką wersję dokumentu, która nie zawiera informacji objętych zastrzeżeniem.
Rażącym błędem jest niewykonywanie poleceń Prezesa UODO na tym etapie procedury. Może to bowiem skutkować nałożeniem kary grzywny w wysokości od 500 zł do 1500 zł. Kara grozi za:
W takim przypadku administrator może wnioskować do Prezesa Urzędu o usprawiedliwienie nieobecności lub odmowy składania zeznań (czy wydania przedmiotu oględzin) i zwolnienie z grzywny. Wniosek można złożyć w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o ukaraniu. Na odmowę zwolnienia przysługuje z kolei zażalenie.
Generalnie administrator jako strona ma prawo:
Z uprawnienia tego można skorzystać także po zakończeniu procedury. Administrator nie może jednak z niego skorzystać w przypadku akt sprawy:
Prezes UODO wyda postanowienie w sprawie odmowy dostępu do akt także w przypadku, gdy udostępnienie informacji i dokumentów, grozi ujawnieniem:
jeśli o ograniczenie wglądu do akt dla stron wnosi przedsiębiorca, od którego informacja pochodzi.
Tuż przed zakończeniem postępowania Prezes UODO poinformuje strony o zebranym materiale dowodowym. Administrator może wtedy wypowiedzieć się w aspekcie zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Obowiązkiem Prezesa Urzędu jest stworzenie stronom takiej możliwości, ponieważ dopiero wtedy stan faktyczny ustalony w toku sprawy może zostać udowodniony.
Prezes UODO musi zawiadomić strony o niezałatwieniu sprawy w terminie. W informacji tej podaje przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia. Informuje także o stanie sprawy i przeprowadzonych w jej toku czynnościach. W takim przypadku administrator może wnieść ponaglenie, jeżeli procedura jest prowadzona dłużej niż jest to niezbędne do załatwienia sprawy.
Ponaglenie z uzasadnieniem kierowane jest do Prezesa UODO. W przypadku stwierdzenia bezczynności lub przewlekłości Prezes UODO powinien:
Kończąc procedurę, Prezes UODO wydaje decyzję administracyjną. Jeżeli uchybienia zostaną w całości usunięte i tym samym postępowanie stanie się bezprzedmiotowe, wówczas Prezes UODO umarza postępowanie. Natomiast gdy stwierdzono, że doszło do naruszenia, może zostać wydana decyzja, w której organ nadzorczy
Przede wszystkim Prezes UODO może w przypadku stwierdzenia naruszenia nałożyć administracyjną karę pieniężną i to niezależnie od powyższych rozstrzygnięć. W uzasadnieniu decyzji kończącej sprawę i wymierzającej administracyjną karę pieniężną znajdą się również kryteria wymiaru kary określone w art. 83 ust. 2 RODO (art. 72 ustawy o ochronie danych osobowych).
Przeczytaj także, jak zgodnie z RODO ustala się wysokość kar - w artykułach:
O decyzjach Prezesa UODO i innych europejskich organów nadzorczych przeczytasz w dziale: Orzeczenia.
Gdy administratorem jest:
wtedy musi on podać do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej lub stronie podmiotowej w BIP informacje o działaniach podjętych w celu wykonania decyzji.
Administratorowi przysługuje oczywiście przysługuje prawo do wniesienia skargi na decyzję Prezesa UODO do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Ma na to 30 dni od dnia otrzymania decyzji z uzasadnieniem.
Wzór skargi do WSA pobierzesz tutaj. Więcej na temat skargi w artykule: Skarga do WSA na decyzję UODO – jak ją złożyć
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl