Aktualny
Zobacz inne wersje:

Co po kontroli RODO – jak przebiega postępowanie w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych

Michał Kowalski

Autor: Michał Kowalski

Dodano: 21 marca 2024
Kontrola organu licencyjnego

Przeprowadzenie kontroli RODO to jedynie pierwszy etap postępowania, w które w ostateczności może prowadzić do nałożenia na administratora lub podmiot przetwarzający kary za naruszenie ochrony danych lub podjęcia innych środków. Drugim etapem jest postępowanie w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Także to postępowanie jest prowadzone przez Prezesa UODO. Może ono zakończyć się jedynie nakazaniem usunięcia uchybień, ale i wysoką karą UODO. Na szczęście od decyzji organu nadzorczego można złożyć skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. W artykule wyjaśniamy, jak przebiega procedura w sprawie naruszenia.

Postępowanie w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych - najpierw zawiadomienie

Przypomnijmy, że w niektórych przypadkach kontrola RODO może zostać przeprowadzona bez uprzedzenia (ad hoc). Natomiast procedura w sprawie naruszenia jest wszczynana zawsze po zawiadomieniu dokonywanym przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Jeżeli liczba stron zawiadomienia przekracza 20, wówczas zamiast indywidualnego komunikatu Prezes UODO może opublikować informację w postaci obwieszczenia.

Administrator może zaakceptować stanowisko UODO w sprawie naruszenia RODO

Na samym początku postępowania administrator danych osobowych (podmiot przetwarzający) może zaakceptować stanowisko przedstawione przez organ nadzorczy po kontroli RODO. W tym celu:

  • informuje on Prezesa UODO o podjęciu działań zmierzających przywrócenia stanu zgodności z prawem (np. w zakresie naruszenia praw i wolności osób fizycznych bądź wprowadzenia adekwatnych środków bezpieczeństwa danych),
  • usuwa nieprawidłowości i informuje o tym organ nadzorczy (przedstawiając dowody np. dokumenty potwierdzające usunięcie uchybień).

Nie wystarczy tu więc zgłoszenie naruszenia ochrony danych zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych.

Z kolei gdy administrator nie zgodził się ze stanowiskiem Prezesa UODO, wtedy powinien przedstawić własne argumenty wraz z dowodami. Na tym etapie ADO może składać wnioski dowodowe obejmujące przeprowadzenie dowodu z:

  • dokumentów (przedkładając je do akt sprawy)
  • zeznań świadków (wskazując imię i nazwisko oraz adres świadka)
  • opinii biegłego,
  • oględzin,
  • przesłuchania strony (czyli administratora/podmiotu przetwarzającego).
Uwaga

Jako dowód może zostać dopuszczone wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy a nie jest nielegalne.

Ograniczenie przetwarzania danych na polecenie Prezesa UODO

Nim dojdzie do wydania decyzji dotyczącej naruszenia danych Prezes UODO może zobowiązać administratora danych do ograniczenia przetwarzania danych w odpowiednim zakresie. Postanowienie w tej sprawie jest wydawane, gdy zostanie uprawdopodobnione, że:

  • przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych,
  • dalsze ich przetwarzanie może spowodować poważne i trudne do usunięcia skutki

W postanowieniu określany jest dopuszczalny zakres przetwarzania danych i okres obowiązywania ograniczenia (nie dłuższy niż sama procedura).

Uwaga

Na postanowienie w sprawie ograniczenia przetwarzania danych administrator może złożyć skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Postępowanie dowodowe dotyczące naruszenia ochrony danych osobowych

Jeśli administrator nie zaakceptował stanowiska organu nadzorczego po kontroli RODO, wówczas, jak już wskazano, zapewne przedstawił własne argumenty i zgłosił wnioski dowodowe. W takim przypadku rozpocznie się oczywiście postępowanie dowodowe. Administrator musi zostać zawiadomiony o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu z zeznań świadków, biegłych i oględzin z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem.

Uwaga

Administrator może brać udział w przeprowadzaniu dowodu, w tym także:

  • zadawać pytania świadkom, biegłym i stronom,
  • składać wyjaśnienia.

Tak jak na etapie kontroli, Prezes UODO może zażądać tłumaczenia przedstawionej przez administratora dokumentacji na język polski. ADO musi wówczas ją wykonać na własny koszt.

Uwaga

Prezes Urzędu ocenia na podstawie całokształtu materiału dowodowego, czy dana okoliczność została udowodniona.

ADO może zgłosić zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa

Podobnie jak w przypadku kontroli RODO, organ nadzorczy ma generalnie wgląd do dokumentów i informacji mających bezpośredni związek z zakresem postępowania dotyczącego naruszenia danych osobowych. Dotyczy to także informacji objętych tajemnicą prawnie chronioną. Od tej reguły przewidziano jednak wyjątek. Administrator może bowiem zastrzec informacje, dokumenty lub ich części zawierające tajemnicę przedsiębiorstwa (w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji). W takim przypadku musi on jednak przedstawić taką wersję dokumentu, która nie zawiera informacji objętych zastrzeżeniem.

Za brak stawiennictwa grozi grzywna

Rażącym błędem jest niewykonywanie poleceń Prezesa UODO na tym etapie procedury. Może to bowiem skutkować nałożeniem kary grzywny w wysokości od 500 zł do 1500 zł. Kara grozi za:

  • naruszenie obowiązku stawiennictwa przez stronę, biegłego czy świadka,
  • nieuprawnioną odmowę składania zeznań, wydania opinii czy okazania przedmiotu oględzin,
  • nieprzedstawienie tłumaczenia dokumentacji mimo żądania organu nadzorczego.
Uwaga

W takim przypadku administrator może wnioskować do Prezesa Urzędu o usprawiedliwienie nieobecności lub odmowy składania zeznań (czy wydania przedmiotu oględzin) i zwolnienie z grzywny. Wniosek można złożyć w terminie 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o ukaraniu. Na odmowę zwolnienia przysługuje z kolei zażalenie.

Dostęp do akt sprawy może być ograniczony

Generalnie administrator jako strona ma prawo:

  • wglądu w akta sprawy,
  • sporządzania z tych akt notatek, kopii lub odpisów.

Z uprawnienia tego można skorzystać także po zakończeniu procedury. Administrator nie może jednak z niego skorzystać w przypadku akt sprawy:

  • zawierających informacje niejawne o klauzuli tajności "tajne" lub "ściśle tajne", lub
  • innych akt, które organ nadzorczy wyłączy ze względu na ważny interes państwowy (wydając stosowne postanowienie, na które administratorowi przysługuje zażalenie),

Prezes UODO wyda postanowienie w sprawie odmowy dostępu do akt także w przypadku, gdy udostępnienie informacji i dokumentów, grozi ujawnieniem:

  • tajemnic prawnie chronionych,
  • tajemnicy przedsiębiorstwa,

jeśli o ograniczenie wglądu do akt dla stron wnosi przedsiębiorca, od którego informacja pochodzi.

Na koniec administrator może przedstawić swoje stanowisko w celu potwierdzenia przestrzegania RODO

Tuż przed zakończeniem postępowania Prezes UODO poinformuje strony o zebranym materiale dowodowym. Administrator może wtedy wypowiedzieć się w aspekcie zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Obowiązkiem Prezesa Urzędu jest stworzenie stronom takiej możliwości, ponieważ dopiero wtedy stan faktyczny ustalony w toku sprawy może zostać udowodniony.

Administrator może ponaglić Prezesa UODO

Prezes UODO musi zawiadomić strony o niezałatwieniu sprawy w terminie. W informacji tej podaje przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia. Informuje także o stanie sprawy i przeprowadzonych w jej toku czynnościach. W takim przypadku administrator może wnieść ponaglenie, jeżeli procedura jest prowadzona dłużej niż jest to niezbędne do załatwienia sprawy.

Uwaga

Ponaglenie z uzasadnieniem kierowane jest do Prezesa UODO. W przypadku stwierdzenia bezczynności lub przewlekłości Prezes UODO powinien:

  • niezwłocznie załatwić sprawę,
  • zarządzić wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych bezczynności lub przewlekłości, a w razie potrzeby także podjęcie środków zapobiegających bezczynności lub przewlekłości w przyszłości.

Kara za naruszenie RODO – ale nie w każdym przypadku

Kończąc procedurę, Prezes UODO wydaje decyzję administracyjną. Jeżeli uchybienia zostaną w całości usunięte i tym samym postępowanie stanie się bezprzedmiotowe, wówczas Prezes UODO umarza postępowanie. Natomiast gdy stwierdzono, że doszło do naruszenia, może zostać wydana decyzja, w której organ nadzorczy

  • nakaże dostosowanie operacji przetwarzania do przepisów RODO, a w stosownych przypadkach wskazanie sposobu i terminu (art. 58 ust. 2 lit. d RODO),
  • nakaże spełnienie żądania osoby, której dane dotyczą, wynikającego z praw przysługujących jej na mocy RODO (art. 58 ust. 2 lit. c RODO),
  • wprowadzi całkowite lub całkowite ograniczenie przetwarzania, w tym zakaz przetwarzania (art. 58 ust. 2 lit. f RODO),
  • nakaże zawieszenie przepływu danych do odbiorcy w państwie trzecim lub do organizacji międzynarodowej (art. 58 ust. 2 lit. j RODO).

Przede wszystkim Prezes UODO może w przypadku stwierdzenia naruszenia nałożyć administracyjną karę pieniężną i to niezależnie od powyższych rozstrzygnięćW uzasadnieniu decyzji kończącej sprawę i wymierzającej administracyjną karę pieniężną znajdą się również kryteria wymiaru kary określone w art. 83 ust. 2 RODO (art. 72 ustawy o ochronie danych osobowych).

Uwaga

O decyzjach Prezesa UODO i innych europejskich organów nadzorczych przeczytasz w dziale: Orzeczenia.

Obowiązkowa publikacja decyzji w BIP

Gdy administratorem jest:

  • jednostka sektora finansów publicznych (np. szkoła lub inna jednostka samorządowa)
  • instytut badawczy
  • Narodowy Bank Polski,

wtedy musi on podać do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej lub stronie podmiotowej w BIP informacje o działaniach podjętych w celu wykonania decyzji.

Decyzję UODO można zaskarżyć - formularz skargi

Administratorowi przysługuje oczywiście przysługuje prawo do wniesienia skargi na decyzję Prezesa UODO do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Ma na to 30 dni od dnia otrzymania decyzji z uzasadnieniem.

Michał Kowalski

Autor: Michał Kowalski

Radca prawny, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz prawa oświatowego, redaktor licznych publikacji

WIDEOSZKOLENIA »

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.

14.06.2024 czytaj więcej »

ZMIANY W PRAWIE »

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x