Gmina jest odpowiedzialna za ochronę środowiska. W miejscach publicznych lecz odosobnionych dochodzi do notorycznego wyrzucania śmieci i odpadów. W związku z tym gmina może rozważać zakup tzw. fotopułapki - specjalne kamery do rejestrowania obrazu i dźwięku - m.in. w celu ustalenia odpowiedzialnego i zobowiązania go do usunięcia śmieci. Sprawdź, czy instalacja fotopułapek przez gminę walce z dzikimi wysypiskami śmieci jest zgodna z RODO.
Stosując tzw. fotopułapki, gmina oczywiście powinna legitymować się co najmniej jedną z podstaw dopuszczalności przetwarzania danych wskazaną w art. 6 RODO. Fotopułapka wiąże się bowiem z przetwarzaniem danych osobowych w postaci wizerunku. To, że najczęściej dane te dotyczą przypadkowych osób, pozostaje bez znaczenia.
W art. 9a ustawy o samorządzie gminnym wskazano wprawdzie, że gmina może stosować środki techniczne umożliwiające rejestrację obrazu (monitoring wizyjny) w przestrzeni publicznej, jednakże może to czynić w celu zapewnienia porządku publicznego, bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Dlatego w takiej sytuacji jednostka samorządu terytorialnego musi rozważyć możliwość powołania się na podstawę określoną w art. 6 ust. 1 lit. c (przetwarzanie jest niezbędne dla wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze) lub lit. e RODO (przetwarzanie danych jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi).
Pierwsza z wymienionych przesłanek znajduje zastosowanie, gdy w przepisach prawa wprost wskazano obowiązek przetwarzania określonych danych. Z kolei druga - gdy przepisy nie przewidują wprost upoważnienia do przetwarzania danych osobowych, ale nakładają na administratora danych zadanie publiczne, dla realizacji którego niezbędne jest przetwarzanie danych osobowych. W mojej opinii na tę właśnie podstawę może powołać się gmina, instalując fotopułapkę w celu ustalenia odpowiedzialnego za nielegalne składowanie odpadów.
Podstawa przetwarzania z art. 6 ust. 1 lit. f RODO (prawnie uzasadniony interes realizowany przez administratora) nie ma zastosowania do przetwarzania, którego dokonują organy publiczne w ramach realizacji swoich zadań.
W związku z zastosowaniem fotopułapek, oprócz wdrożenia środków technicznych i organizacyjnych w celu ochrony danych osobowych należy spełnić obowiązek informacyjny. Oczywiście nie chodzi o wywieszenie tablic z klauzulą w miejscu umieszczenia fotopułapki, ponieważ byłoby to absurdalne. Tablica i piktogramy informujące o monitorowaniu terenu można umieszczać m.in. przy wejściu na dany obszar, na pobliskim parkingu czy obiektach budowlanych, a dodatkowo na stronie internetowej urzędu.
Gdy przepisy nie przewidują wprost upoważnienia do przetwarzania danych osobowych, ale nakładają na administratora danych zadanie publiczne, dla realizacji którego niezbędne jest przetwarzanie danych osobowych podstawę prawną przetwarzania danych stanowi art. 6 ust. 1 lit. e RODO. Na tej podstawie tzw. fotopułapki mogą być stosowane legalnie.
Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
© Portal Poradyodo.pl