Aktualny

Mieszkańcy zgłaszają awarie i podają swoje dane osobowe – czy trzeba zebrać od nich zgody

Agnieszka Kręcisz-Sarna

Autor: Agnieszka Kręcisz-Sarna

Dodano: 9 maja 2018
Mieszkańcy zgłaszają awarie i podają swoje dane osobowe – czy trzeba zebrać od nich zgody
Pytanie:  Mieszkańcy zgłaszają do urzędu gminy awarie oświetlenia ulicznego w celu przekazania informacji o danej awarii do spółki, która zajmuje się jej naprawą. Pracownik przyjmujący zgłoszenie pobiera od danej osoby imię i nazwisko, adres zamieszkania bądź informację, przy jakiej innej posesji nastąpiła awaria. Jak prawidłowo (zgodnie z RODO) powinien postąpić urząd gminy w tej sprawie? Czy od osób zgłaszających awarie należy zebrać zgody na przetwarzanie danych?
Odpowiedź: 

W celu zgłoszenia i usunięcia awarii nie są w mojej opinii niezbędne dane osobowe zgłaszającego, a jedynie informacje pozwalające na poprawne zlokalizowanie awarii. Zgłoszenia powinny być zatem anonimowe, ewentualnie osoba zgłaszająca może wyrazić zgodę na przetwarzanie jej danych osobowych, jeśli będzie chciała być poinformowana o podjętych przez urząd działaniach, np. o przekazaniu zgłoszenia właściwym służbom.

Zgodnie z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych (RODO) administrator danych, przetwarzając dane osobowe, powinien legitymować się jedną z przesłanek dopuszczalności przetwarzania danych. W przypadku danych zwykłych przesłanki te wskazuje art. 6 RODO. Administrator danych musi pamiętać, że dane osobowe powinny być adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane (zasada minimalizacji danych). Administrator musi zatem nie tylko legitymować się jedną z przesłanek dopuszczalności przetwarzania danych osobowych, ale może przetwarzać tylko takie dane osobowe, bez których nie jest możliwe osiągnięcie przez niego zamierzonego celu przetwarzania.

Zgłoszenie awarii – co zrobić z danymi osobowymi

Jeśli chodzi o zgłaszanie awarii oświetlenia ulicznego, administrator danych powinien w pierwszej kolejności ustalić, czy dane osobowe zgłaszającego są mu niezbędne do realizacji zgłoszenia. Z przedstawionych okoliczności faktycznych wynika, że zgłoszenie dotyczy awarii oświetlenia ulicznego lub nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu. W celu zgłoszenia i usunięcia awarii nie są w mojej opinii niezbędne dane osobowe zgłaszającego, a jedynie informacje pozwalające na poprawne zlokalizowanie awarii. Zgłoszenia powinny być zatem anonimowe, ewentualnie osoba zgłaszająca może wyrazić zgodę na przetwarzanie jej danych osobowych, jeśli będzie chciała być poinformowana o podjętych przez urząd działaniach, np. o przekazaniu zgłoszenia właściwym służbom.

Zgoda na przetwarzanie danych według RODO powinna być:

  • dobrowolna,
  • konkretna,
  • świadoma,
  • jednoznaczna.

Może być udzielona w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego, z którego wynika, że osoba przyzwala na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych. Nie ma zatem przeszkód, aby zgoda została udzielona przez zgłaszającego awarię podczas rozmowy telefonicznej.

Czy spełniać obowiązek informacyjny

Jeśli w trakcie rozmowy telefonicznej zgłaszający wyraził zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych, np. w celu poinformowania o realizacji zgłoszenia awarii, to urząd powinien dopełnić obowiązku informacyjnego zgodnie z treścią art. 13 RODO. Przepis ten w ust. 4 przewiduje tylko jeden wyjątek od obowiązku informacyjnego, a mianowicie w zakresie, w jakim osoba, której dane dotyczą, dysponuje już informacjami z art. 13 ust. 1–3 RODO.

Uwaga

W rządowym projekcie nowej ustawy o ochronie danych osobowych umieszczono przepisy ograniczające w określonym zakresie obowiązek informacyjny administratora danych wykonującego zadania publiczne – art. 3 i 4 projektu ustawy o ochronie danych osobowych dostępnego na stronie Sejmu >> (aktualnie trwają prace nad tym projektem, 8.05 połączone komisje Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka przyjęły w pierwszym czytaniu tę ustawę).

Agnieszka Kręcisz-Sarna

Autor: Agnieszka Kręcisz-Sarna

radca prawny, ekspert z zakresu postępowania administracyjnego. Prowadzi kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców oraz świadczy pomoc prawną dla jednostek sektora finansów publicznych, m.in. dla organów nadzoru budowlanego

WIDEOSZKOLENIA »

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.

14.06.2024 czytaj więcej »

ZMIANY W PRAWIE »

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x