Aktualny

PESEL w decyzji administracyjnej

Agnieszka Kręcisz-Sarna

Autor: Agnieszka Kręcisz-Sarna

Dodano: 22 czerwca 2020
1908e2201cb2b5807b5a2997c08cd678a08d7d47-xlarge(2)
Pytanie:  Czy w decyzji administracyjnej należy podawać, obok imienia i nazwiska, także nr PESEL strony?
Odpowiedź: 

Nie. Praktyka zamieszczania numeru PESEL w decyzji administracyjnej, jako danej identyfikującej stronę postępowania, jest co do zasady niezgodna z zasadą minimalizacji.

Organ wykonuje obowiązek prawny

Przetwarzanie danych osobowych przez organ administracji dla celów prowadzonego postępowania jest niezbędne dla wykonania uprawnień i obowiązków przyznanych organowi w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego (por. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 6 grudnia 2011r. I OSK 268/11, z 13 grudnia 2011 r., I OSK 300/11, z 13 grudnia2011 r., I OSK 521/11).

Uwaga

Przetwarzanie danych osobowych przez organ administracji dla celów prowadzonego postępowania jest niezbędne dla wykonania obowiązków przyznanych organowi w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego i odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.

Podstawą prawną przetwarzania danych nie jest zatem zgoda stron postępowania.

Oznaczenie strony – co to znaczy

Konieczne elementy decyzji administracyjnej wskazuje art. 107 § 1 KPA. I tak, decyzja powinna zawierać m. in. oznaczenie strony lub stron postępowania. Oznaczenie stron może być zamieszczone w początkowej części decyzji, ale też może znaleźć się na końcu w rozdzielniku adresatów, którym decyzja zostaje doręczona. Dopuszczalne jest również oznaczenie stron w odrębnym załączniku do decyzji, ale pod warunkiem, że będzie on integralną częścią decyzji i razem z decyzją zostanie wszystkim stronom doręczony (wyrok NSA z 4 sierpnia 2011 r., I OSK 1370/10). Oznaczenie stron powinno zostać zawarte w decyzji w taki sposób, aby była możliwa ich identyfikacja.

Uwaga

Zdaniem Prezesa UODO w tym celu wystarczające jest wskazanie imienia, nazwiska i adresu zamieszkania. Wykorzystywanie na te potrzeby numeru PESEL jest działaniem niezgodnym z zasadami określonymi w RODO. Jego używanie na potrzeby oznaczenia strony postępowania administracyjnego jest nadmiarowe i niezgodne z zasadą minimalizacji danych wyrażoną w art. 5 ust. 1 lit. c 1 RODO.

Kiedy należy podać numer PESEL

Jedynie wyjątkowo istnieje możliwość przywołania numeru PESEL np. na tytule wykonawczym w przypadku prowadzenia przez organ administracji postępowania egzekucyjnego lub gdy tylko poprzez numer PESEL możliwa jest identyfikacja strony postępowania.

Agnieszka Kręcisz-Sarna

Autor: Agnieszka Kręcisz-Sarna

radca prawny, ekspert z zakresu postępowania administracyjnego. Prowadzi kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców oraz świadczy pomoc prawną dla jednostek sektora finansów publicznych, m.in. dla organów nadzoru budowlanego

WIDEOSZKOLENIA »

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Bezpieczne przechowywanie danych w chmurze

Przechowywanie danych w chmurze polega na zapisywaniu i zarządzaniu danymi na zdalnych serwerach, które są dostępne przez internet. Zamiast przechowywać pliki na lokalnych dyskach twardych lub serwerach, użytkownicy mogą korzystać z infrastruktury dostarczanej przez dostawców usług chmurowych. Jest to wygodne i efektywne rozwiązanie, które zapewnia dostęp do danych z dowolnego miejsca, elastyczność, skalowalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa i niezawodności.

14.06.2024 czytaj więcej »

ZMIANY W PRAWIE »

Nasi partnerzy i zdobyte nagrody » 


Nagrody i wyróżnienia» 

Poznaj kluczowe zagadnienia, z jakimi możesz się zetknąć podczas codziennej pracy IODO.
E-kurs dla początkującego Inspektora Danych Osobowych. Rzetelna wiedza i praktyczne ćwiczenia.

24-h bezpłatny test portalu!
Zyskaj pełen dostęp do bazy porad i aktualności!

SPRAWDŹ »

x